بررسی رابطۀ بین نیازهای روانشناختی و تفکر انتقادی با نقش میانجی ادراک شایستگی در دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان دلیجان

نویسندگان

  • محمدرضا طاهری دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران نویسنده
  • سیدرضا میرمهدی دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران نویسنده

کلمات کلیدی:

نیازهای روان شناختی, ادراک شایستگی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین نیازهای روانشناختی و تفکر انتقادی با نقش میانجی ادراک شایستگی در دانش­آموزان پسر صورت گرفت. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که بر روی 156 دانش­آموزان دورۀ متوسطه دوم شهر دلیجان در سال 1402 انجام شد. برای جمع­آوری اطلاعات از فرم اطلاعات جمعیت شناختی، نیازهای اساسی روان­شناختی گانیه (1985)، ادارک شایستگی هارتر (1982) و تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم­افزارهایSPSS-21 وSMART PLS-3  استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار است. هچنین نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد بین نیازهای روان­شناختی و ادراک شایستگی با تفکر انتقادی رابطۀ مستقیم معنادار دارد. همچنین بین نیازهای روان­شناختی و ادراک شایستگی رابطۀ مستقیم معنادار وجود داشت (01/0p<). نتایج آزمون سوبل نیز نشان داد که ادراک شایستگی نتوانست نقش میانجی بین نیازهای روان­شناختی و تفکر انتقادی را ایفا کند. می‌توان نتیجه گرفت که زمانی که نیازهای روان­شناختی دانش­آموزان به خوبی تأمین شود، میزان شایستگی در آنان نیز بهتر خواهد شد و این موضوع می­تواند موجب ارتقای سطح تفکر انتقادی در دانش­آموزان شود.

مراجع

1.خاوری، زهرا. (1399)." بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانش¬آموزان متوسطه شهر مشهد." پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

2. حکیم¬الهی، کلثوم. (1397)." بررسی تأثیر عزت¬نفس، مهارت¬ تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجو بر برخورداری دانشجو معلمان پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان." پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان.

3. Finucane AM, Whiteman MC, Power MJ. (2020). “the effect of happiness and sadness on alerting, orienting and executive attention.” Journal of Atten Dior ;13 (6):629-39.

4. Berestova, A., Kolosov, S., Tsvetkova, M., & Grib, E. (2022). “ Academic motivation as a predictor of the development of critical thinking in students.” Journal of Applied Research in Higher Education, 14 (3), 1041-1054. ‏

5. پاسبار، سمیرا؛ سامری، مریم. (1397). "رابطه نیازهای اساسی روان شناختی و خود شناسی با سبک ترجیحی تدریس با میانجیگری مهارت تفکر انتقادی در معلمان دوره ابتدایی." فصلنامۀ علمی پژوهش¬نامه تربیتی، 13(56)، 37-60.

6.Bahadormotlagh, E., Attari, Y., Bahadormotlagh, G. (2011). “The Effectiveness of Teaching Cognitive Strategy Skills on Perceived Competence Dimensions in Students.” Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 9(33), 39-46.

7. خلیل¬نژاد، ناهید. (1393). "بررسی رابطة باورهای فراشناخت و ادراک شایستگی با خوش¬بینی و عملکرد تحصیلی دانش-آموزان دبیرستان شهرستان یزد." پایان¬نامۀ کارشناسی ارشد، رشتۀ روان¬شناسی تربیتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار

8. Bandura, A. (1997). “Self-efficacy: The exercise of control: New York: Freedom and Company.”

9.یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید؛ یاری¬مقدم، نفیسه. (1392). "تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان پسر پایه اول متوسطه در زبان انگلیسی." مجله اندیشه¬های نوین تربیتی، 9(1)، 155-180

10. Harter, S. P. (1992). “Psychological relevance and information science.” Journal of the American Society for information Science, 43(9), 602-615. ‏

11. نیک¬منش، زهرا؛ یاری، سمیه. (1390). "رابطه بین باور خودکارآمدی و ادراک خویشتن با اضطراب امتحان در دانش-آموزان دختر و پسر دبیرستانی." مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. دوره 8، شماره 4، 147-127.

12. Deci, Edward L, & Ryan, Richard M. (2002). “Handbook of self-determination research.” University Rochester Press.

13. Reeve, John Marshall, Ryan, RM, Deci, Edward L, & Jang, Hyungshim. (2017). Understanding and promoting autonomous self-regulation: A self-determination theory perspective. Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and application, 223-244.

14. همایی، رضوان؛ فاطمی، فخرالسادات. (1399). "رابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک¬های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانش¬آموزان دختر دبیرستانی." روان¬شناسی اجتماعی، 7(54)، 39-50.

15. امیرپور، برزو. (1391). "رابطه تفکر انتقادي و ابعاد آن با شادکامي و عزت نفس اجتماعي دانشجويان". فصل¬نامۀ راهبردهای آموزش، 5(3)، 143-147

16.دﻓﺘﺮﭼﯽ، عفت؛ ﺷﯿﺦ اﻻﺳﻼﻣﯽ، راضیه. (1392)." بررسی نقش ﺑﺮآورده ﺷﺪن ﻧﯿﺎزﻫﺎي اﺳﺎﺳﯽ روان¬شناختی در ﺟﻬﺖ-ﮔﯿﺮيﻫﺎي ﻫﺪف داﻧﺶ¬آﻣﻮزان." مجله روان¬شناسی، 7(3)، 330-347

17. Audrina, B., Smith, J., & Johnson, A. (2018). “The relationship between psychological needs and perceived competence in students: The mediating role of critical thinking.” Journal of Educational Psychology, 42(3), 123-145.

18. کوروش¬نیا، مریم؛ لطیفیان، مرتضی. (1390). "بررسی رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانوادگی-دانشگاهی و گرایش‌های تفکر انتقادی دانشجویان با واسطه گری ارضای نیازهای روان شناختی پایه". خانواده پژوهی، 7(28)، 493-519

19. علیجان¬راده، مهدی؛ سنجری بنستانی، محبوبه؛ اسکندری، میلاد. (1400). "بررسی رابطه بین خودکارآمدی و تفکر انتقادی با نیازهای اساسی روانشناختی دانشجویان دانشگاه پیام¬نور جیرفت." چهارمین کنفرانس بین¬المللی مطالعات میان رشته¬ای روانشناسی، مشاوره و آموزش علوم تربیتی، تهران. https://civilica.com/doc/1302486

20. Smith, J., & Brown, A. (2019). “The relationships between psychological needs and critical thinking in students: A systematic review”. Journal of Educational Psychology, 111(3), 589-601

21. نعیمی، ابراهیم؛ آشفته، سید محمدحسین؛ و طالبی، ریحانه. (1395). "بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با همایندی ادراک از خود و تفکر انتقادی در دانش آموزان". فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 7(26)، 27-44

22. باباخانی، وحیده؛ و ممی¬پور، مریم. (1391). "رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در بین دانشجویان." علوم رفتاری، 4(14)، 61-77

23. توماج، نگین.(1400)."تاثیر مهارت¬های تفکر انتقادی در شایستگی حرفه¬ای دانشجو معلمان در کارورزی. ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش."تهران

24. Ten-Dam, G, & Volman, M. (2004). “Critical thinking as a citizenship competence: teaching strategies.” Learning and instruction, 14(4), 359-379

دانلود

چاپ شده

2024-03-19

ارجاع به مقاله

بررسی رابطۀ بین نیازهای روانشناختی و تفکر انتقادی با نقش میانجی ادراک شایستگی در دانش­آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان دلیجان. (2024). پایگاه مقالات مرکز همایشهای مهندسی توسعه, 1(1). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/29

مقالات مشابه

##common.pagination##

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.