اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر درگیری تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان

Authors

  • اعظم بختیاری رنانی استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Author
  • زهره قاضی عسگر کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Author

Keywords:

آموزش خودتنظیمی, درگیری تحصیلی, انعطاف‌پذیری شناختی, دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان

Abstract

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر درگیری تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش نیمه‌آزمایشی به شیوه پیش‌آزمون- پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به تحصیل بودند بود. روش نمونه‌گیری به صورت دردسترس بود. بدین ترتیب تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان به عنوان نمونه آماری انتخاب و از این تعداد 15 نفر از آنها به صورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر از آنها در گروه کنترل جایگزین شدند. گردآوری داده‌ها ازطریق پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی ریو و تسنگ(2013) و انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال(2010) جمع‌آوری شد. پس از اجرای پرسشنامه‌ها گروه آزمایش در طی یک ماه، هشت جلسه دو ساعته(دوبار در هفته) تحت آموزش خودتنظیمی مبنی بر مدل زیمرمن و ریزمبرگ (1997) قرار گرفت. برای آزمون فرضیه‌ها از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش خودتنظیمی بر درگیری تحصیلی(0.05P< 220.154=F) و انعطاف‌پذیری شناختی(0.05P< 195.817=F)ارتباط معناداری دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یکی از مؤثرترین روش‌های افزایش درگیری تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان استفاده از روش آموزش خودتنظیمی بوده است.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • اعظم بختیاری رنانی, استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

      

  • زهره قاضی عسگر, کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

      

References

1. ملائی، ف. حجازی، م. یوسفی‌افراشته، م. مروتی. ذ. (1399)،" نقش میانجی انعطاف‌پذیری شناختی در رابطه بین خوش‌بینی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر زنجان". نشریه راهبردهای آموزش، 13-1، 52-43.

2. Qiao, L., Xu, M ., Luo, X., Zhang, L., Li, H., & Chen, A. (2020), "Flexible adjustment of the effective connectivity between the frontoparietal and visual regions supports cognitive flexibility". NeuroImage, 220,117-158. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage. 117158.

3. Mustopa, N. M., Mustofa, R. F., & Diella, D. (2021), "The relationship between self-regulated learning and learning motivation with metacognitive skills in biology subject". JPBI (Journal Pendidikan Biologi Indonesia), 6(3), 355-360. https://doi.org/10.22219/ jpbi. v6i3.12726.

4. Bond FW, Hayes SC, Baer RA, Carpenter KM, Guenole N, Orcutt HK, et al. (2011), "Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: a revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance". Behav Ther;42(4):676-88.

5. Almarzooqi S, Chilcot J, McCracken LM.(2017)," The role of psychological flexibility in migraine headache impact and depression". Journal of Contextual Behavioral Science, 6(2): 239-243.

6. Obergriesser, S., & Stoeger, H. (2022), "Students' emotions of enjoyment and boredom and their use of cognitive learning strategies–How do they affect one another?". Learning and. Instruction, 66, 101285. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc. 101285.

7. Kangasniemi A, Lappalainen R, Kankaanpää A, Tammelin T.(2014)," Mindfulness skills, psychological flexibility, and psychological symptoms among physically less active and active adults". Ment Health Phys Activ ;7(3):121-7.

8. Waldeck D, Tyndall I, Riva P, Chmiel N. (2017)," How do we cope with ostracism? Psychological flexibility moderates the relationship between everyday ostracism experiences and psychological distress". Journal of Contextual Behavioral Science, 6(4): 425-432.

9. Denckla CA, Consedine NS, Chung WJ, Stein M, Roche M, Blais M. (2018)," A double-edged sword? Sub-types of psychological flexibility are associated with distinct psychiatric disorders". Journal of Research in Personality, 77: 119-125.

10. Lovelace, M. D., Appleton, J. J., & Thompson, D. (2023), "Measuring student engagement among elementary students: Pilot of the Student Engagement nstrument-Elementary Version". School Psychology Quarterly, 27(2), 61-73.

11. عبدالحکیمی، ش. رضائی، ح. (1402)،" کارایی معلم پژوهنده و نقش آن در درگیری تحصیلی دانش‌آموزان". اولین همایش بین‌المللی جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر، 12-3.

12. رشیدی‌حسن‌بقعه، ف. طبرزدی، ف. معظمه‌اربط، م. ابراهیمی، ش.(1402)،" اثرگذاری برنامه‌ی درسی بر درگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان". چهارمین کنفرانس بین‌المللی علوم تربیتی، روان‌شناسی، مشاوره، آموزش و پرورش، 10-3.

13. Eum, K., Rice, K.G.(2011)," Test anxiety, perfectionism, goal orientation, and academic performance". Anxiety Stress Coping.24, 167- 178.

14. Verner-Filion, J., & Gaudreau, P. (2019)," From perfectionism to academic adjustment: The mediating role of achievement goals". Personality and Individual Differences, 49: 181-186.

15. Gaudreau, P. (2020)," Goal self-concordance moderates the relationship between achievement goals and indicators of academic adjustment". Learning and Individual Differences, article in press.

16. مهدی‌زاده، م. پاکدامن، م. ابراهیم‌پور، م. سعیدی، ع.(1403)،" تدوین و اعتباریابی بسته آموزش خودتنظیمی مبتنی بر نمایش خلاق و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی". 5 (1).

17. سلطانی،س. (1403)،" تأثیر یادگیری خودتنظیمی بر تنیدگی تحصیلی دانش‌آموزان". انتشارات آزادی قلم، چاپ اول.

18. گشانی، م. امینی،د. (1402)، "اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(شناختی و فراشناختی) بر سلامت روان و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان دختر". هفتمین همایش بین‌المللی روان‌شناسی مدرسه، تهران، 25-12.

19. ستاری‌نائینی،م. کاظمی محمدی، م.بیگم، م.(1402)،" بررسی تأثیر آموزش خودتنظیمی هیجانی بر مهارت‌های کنترل خود دانش‌آموزان کنکوری". هشتمین همایش ملی پژوهش‌های نوین در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی ایران، تهران، 22-13.

20. منظری‌توکلی، و.(1399)،" فراتحلیل رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و راهبردهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی". فصلنامه روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، 16(58)، 115-95.

21. Mustopa, N. M., Mustofa, R. F., & Diella, D. (2020)," The relationship between self-regulated learning and learning motivation with metacognitive skills in biology subject". JPBI (Journal Pendidikan Biologi Indonesia), 6(3), 355-360. https://doi.org/10.22219/jpbi. v6i3.12726.

22.Zimmerman, B. J. (2015)," Self- regulated learning: Theories, Measures, and outcome". NewYork: University of New York.

23. چرامی، م. موحدزاده، ب. احمدزاده، ف،(1402). "پیش‌بینی هنجارگریزی تحصیلی براساس درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر چرام".ششمین همایش ملی فناوری‌های نوین در تعلیم و تربیت، روان‌شناسی و مشاوره ایران، تهران، مجله مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 6(61)، 19-6.

24. رحمتی،محمد.م. افسانه.،جناآبادی،ح.(1402)، "اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انعطاف‌پذیری شناختی و تفکر تأملی در دانش‌آموزان". مجله راهبردهای شناختی در یادگیری،11(2)، 136-123.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

اثربخشی آموزش خودتنظیمی بر درگیری تحصیلی و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(4). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/280

Similar Articles

1-10 of 89

You may also start an advanced similarity search for this article.