بررسی حقوقی استفاده از علایم تجاری غیر در نظام حقوقی ایران،کره جنوبی و چین
کلمات کلیدی:
علامت تجاری, ثبت علامت تجاری, استفاده از علایم تجاری دیگرانچکیده
یکی از پدیده های باسابقه و تعیین کننده در عرصه تجارت و کسب و کارها که ذیل حقوق مالکیت صنعتی قرار می گیرد، علامت تجاری است که کارکردهای متنوعی را دارا می باشد. این تاسیس حقوقی که در راستای ایجاد تمایز بین کالاها ، محصولات و خدمات اشخاص از طریق شناساندن تولیدکننده و منبع آنها به کار می رود ،به اعتبارات مختلف دارای انواع گوناگونی است.با ثبت علامت تجاری ، حقوقی انحصاری برای دارنده آن ایجاد می شود که از آن جمله منع استفاده دیگران بدون اذن او می باشد. بنابراین یکی از مصادیق نقض حقوق ناشی از ثبت علامت تجاری ، استفاده بدون مجوز دیگران از علامت تجاری متعلق به غیر است. این رفتار مجرمانه که می تواند به شیوه های مختلف صورت گیرد ، از شرایط و عناصری برای تحقق برخوردار است. علاوه براین قانونگذار ایران ، کره جنوبی و چین نیز از دارنده علائم تجاری در برابر رفتار ناقض حق بر علامت تجاری ، با در نظر گرفتن ضمانت اجراهایی حمایت کرده است.این پژوهش با بررسی شرایط تحقق و ضمانت اجراهای این جرم،در پرتو رویه قضایی و قوانین موضوعه ایران،کره جنوبی و چین ، در انتها به ارائه چند راهکار برای پیشگیری از این نقض می پردازد.
مراجع
[1] Sistani, J. (2018). Understanding Trademarks in the Iranian Legal System with a View to International Conventions. Comparative Law and Justice Research, 1(1), 101-126.
[2] Shakeri, Z., Shahkarami, S. H. (2022). Examining the Application of Artificial Intelligence in the Trademark Legal System. Public Policy, 31(8), 28-39.
[3] Esfandiari, T. (2021). Manifestations of Trademark Infringement (with Emphasis on Judicial Practice). Legal Advocate, 21(11), 19-44.
[4] Ja'far, Nezamolmulki, Hasan'ali, Moazenzadeh. (2018). The Crime of Infringement of Trademark Rights in Iranian Law with a Look at the TRIPS Agreement. Journal of Criminal Law, 9(2(Continuous 18)), 233-258.
[5] Madani, M., Farokhi, Z. (2018). Comparative Study of Trademark Infringement Elements in Iranian and American Law. Private Law Research, 6(24), 95-121. https://doi.org/10.22054/jplr.2018.22426.1575
[6] Najafi, H., Sadeghi, M., & Shahbazinia, M. (2022). Indirect Trademark Infringement: Policy Considerations under US and Iranian Law. Journal of Intellectual Property Rights (JIPR), 26(6), Article 6. https://doi.org/10.56042/jipr.v26i6.25174
[7] Milani, A., & Ahmadi, A. (2018). Enforcement of intellectual property rights in Iran in the light of TRIPS agreement. World Customs Journal, 12(2), 51-62.
[8] KIPO. (2020). Korean Intellectual Property Office. https://www.kipo.go.kr/en/MainApp?c=1000
[9] Apple and Samsung end patent fight after seven long years. (2018, June 27). https://www.bbc.com/news/business-44633489
[10] ISNA. (2012, August 26). Samsung's $1 billion fine to Apple. ISNA; ISNA News Agency | Main Page | ISNA News Agency. https://www.isna.ir/news/91060502282/غرامت-یک-میلیارد-دلاری-سامسونگ-به-اپل
[11] IPR in China. (n.d.). Retrieved May 10, 2024, from http://chinaipr.mofcom.gov.cn/
[12] Hancock, T. (2017, August 23). New Balance wins $1.5m damages for China logo infringement