بررسی ارتباط مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی
Keywords:
مسئولیت پذیری شخصی, مسئولیت پذیری اجتماعی, اخلاق حرفه ای, عجین شدن با شغل, تطبیق پذیری شغلی, معلمان ابتداییAbstract
هدف بررسی ارتباط مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی تحقیق حاضر، توصیفی همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی نواحی یک و دو شهر اورمیه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2487 نفر بودند که نمونه آماری به روش تصادفی خوشه ای 335 نفر برآورد شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای، مسئولیت پذیری اجتماعی (کارول، 1991)، اخلاق حرفه ای (قنبرپور و همکاران، 1398)، عجین شدن با شغل (شاوفلی و بیکر، ۲۰۰۲)، تطبیق پذیری شغلی (ساویکاس و پورفلی، 2012) و مسئولیت پذیری شخصی (مرگلر و شیلد، 2016)، جمعآوری و با نرم افزارهای (SPSS V. 28) و (Lisrel V. 10) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی، اخلاق حرفه ای، عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی ارتباط مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق عجین شدن با شغل در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با اخلاق حرفه ای از طریق تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد (P<0.01). سیستم آموزشی کشور باید باعث رسیدن معلمان به حرفه ای گرایی و تربیت دانش آموزانی حرفه ای شود تا دانش آموزان با کمک معلمان خود، در زمینه یادگیری به امر خودراهبری برسند و باعث موفقیت خویشتن و جامعه و اجتماع شوند.
Downloads
References
1. Liu, Y., Liu, S., Zhang, Q., & Hu, L. (2021). Does perceived corporate social responsibility motivate hotel employees to voice? The role of felt obligation and positive emotions. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 182-190.
2. Zhang, Y., & Cui, M. (2020). The impact of Corporate Social Responsibility on the enterprise value of China’s listed coal enterprises. The Extractive Industries and Society, 7(1), 138-145.
3. Bugdayci, S. (2019). Examining personal and social responsibility levels of secondary school students. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 206-210.
4. Cheng, W. Y., Cheung, R. Y. M., & Chung, K. K. H. (2021). Understanding adolescents’ perceived social responsibility: The role of family cohesion, interdependent self-construal, and social trust. Journal of Adolescence, 89, 55-62.
5. Tymkiv, N. (2018). Forming competence of social responsibility in vocational training of future petroleum engineers (Based onforeign scholars' views). Comparative Professional Pedagogy, 8(3), 26-30.
6. Schiff, D. S., Logevall, E., Borenstein, J., Newstetter, W., Potts, C., & Zegura, E. (2021). Linking personal and professional social responsibility development to microethics and macroethics: Observations from early undergraduate education. Journal of Engineering Education, 110(1), 70-91.
7. Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business horizons, 34(4), 39-48.
8. Headley, S. A. A., & Melendez, K. (2020). Addressing contemporary challenges in the unified code of ethics for health educators. Health Education Journal, 79(4), 417-430.
9. MacNeill, K., Bolt, B., Barrett, E., McPherson, M., Sierra, M., Miller, S., & et al. (2021). An ethical engagement: Creative practice research, the academy and professional codes of conduct. Research Ethics, 17(1), 73-86.
10. مرادی دولیسکانی، م. و محمدی مهر، م. (1399). بررسی ارتباط بین اخلاق حرفه ای و کیفیت تدریس در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارتش. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13(3)، 150-143.
11. Wilson, R. (2021). Ethical issues in teledentistry: Following the American Dental Association principles of ethics and code of professional conduct. The Journal of the American Dental Association, 152(2), 176-177.
12. Akcamete, G., Kayhan, N., & Yildirim, A. E. S. (2017). Scale of professional ethics for individuals working in the field of special education: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 12(4), 202-217.
13. Guney, Z. (2019). Professional ethics in performance and educational technology. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(4), 190-200.
14. Burakgazi, S. G., Can, I., & Coskun, M. (2020). Exploring pre-service teachers' perceptions about professional ethics in teaching: Do gender, major, and academic achievement matter? International Journal of Progressive Education, 16(4), 213-228.
15. Mergler, A., & Shield, P. (2016). Development of the Personal Responsibility Scale for adolescents. Journal of adolescence, 51, 50-57.
16. Cai, M. (2022). Influence of Social Media on Corporate Communication Social Responsibility under Entrepreneurial Psychology. Frontiers in psychology, 13, 870373.
17. پندار، ز.، آزاد، ا. و سهرابی، ف. (1402). تدوین مدل مسئولیتپذیری شخصی بر اساس الگوی ارتباطی خانواده در نوجوانان با نقش واسطهای سبکهای هویتی. رویش روان شناسی، ۱۲(۲): ۶۳-۷۲.
18. Mir Hashemi, M. (2008). Predictors of job involvement in Islamic Azad university professors, Iranian psychologists Journal; 132-163.
19. Salanova, M. & Schaufeli, W. B. A. (2008). Cross-national study of work engagement as a mediator between job resources and proactive behavior. The International Journal of Human Resource Management, 19(1), 116-131.
20. Rich, B. L., Lepine, J. A. & Crawford, E. R. (2010). Job engagement: Antecedents and effects on job performance. Academy of management journal, 53(3), 617-635.
21. Christian, M. S., Garza, A. S. & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel Psychology; 64(1): 89-136.
22. Heidari, H. & Khashei, V. (2016). Analysis of the relationship between job characteristics and job adjustment of alumni. IRPHE. 22(1): 127-143.
23. Rahimi-Dadkan, N. & Nastiezaie, N. (2017). Relationship among Occupational Adjustment, Psychological Empowerment and Job Burnout in Faculty Members. rme. 8(4): 19-28.
24. Jiang, Z., Hu, X. & Wang, Z. (2018). Career adaptability and plateaus: The moderating effects of tenure and job self-efficacy. Journal of Vocational Behavior, 104, 59-71.
25. یوسفی سعیدآبادی، ر. و رادمریخی، س. (1402). اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی مدیران آموزشی در نظام آموزشی، دوازدهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، https://civilica.com/doc/1708186.
26. باقری، ر. (1402). مطالعه و بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی در دانش آموزان، بیست و یکمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل، https://civilica.com/doc/1905244.
27. شقاقی، م. و مشایخ، ش. (1402). رابطه بین بیش اعتمادی مدیریت، مسئولیت پذیری اجتماعی، عملکرد شرکت و محدودیت های مالی، https://civilica.com/doc/1845322.
28. لندران اصفهانی، س. و فولادوند، س. (1402). بررسی رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، https://civilica.com/doc/1705713.
29. قمی اویلی، م. و جوادی، ه. (1401). نقش اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی بر پاسخگویی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت گاز غرب استان مازندران)، یازدهمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران، https://civilica.com/doc/1604884.
30. قموشی، ز.، میرکمالی، س. م. و احتشام، ز. (1401). رابطه کانون کنترل و مسئولیت پذیری اجتماعی با میانجی گری اخلاق حرفه ای در بین معلمان ابتدایی شهر ری. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 1401(16): 69-91.
31. عبادی باربین، ح.، صادقی بروجردی، س. و صابونچی، ر. (1400). نقش اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران. مطالعات جامعه شناسی، 53(14): 111-128.
32. Koch-Bayram, I. F. & Biemann, T. (2024). How Corporate Social (Ir)Responsibility Influences Employees’ Private Prosocial Behavior: An Experimental Study. J Bus Ethics, 1-16.
33. Tziner, A. & Persoff, M. (2024). The interplay between ethics, justice, corporate social responsibility, and performance management sustainability. Front. Psychol. 15:1323910.
34. Hersh, M. A. (2022). Professional ethics and social responsibility: military work and peacebuilding. AI & Soc. 37: 1545-1561.
35. Nguyen, N. T. T., Nguyen, N. P., & Hoai, T. T. (2021). Ethical leadership, corporate social responsibility, firm reputation, and firm performance: A serial mediation model. Journal of Heliyon, 7(4), e06809: 1-9.
36. Rossi, M., Festa, G., Chouaibi, S., Fait, M., & Papa, A. (2021). The effects of business ethics and corporate social responsibility on intellectual capital voluntary disclosure. Journal of Intellectual Capital, 22(7), 1-23.Rawlins, B. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency and employee trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-21.
37. قنبرپور، ا.، عباسیان، ح.، آراسته، ح. ر. و نوابراهیم، ع. ر. (1398). طراحی الگوی اخلاق حرفهای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوریهای آموزشی، 18(1): 33-60.
38. Schaufeli, W. & A. Bakker (2003). Utrecht Work Engagement Scale, Preliminary Manual, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.
39. Savickas, M. L., Porfeli, E. J. (2012). Career adapt-ability scale: construction, reliability and measurement equivalence across 13 countries. Journal of vocational behavior, 80: 661-673.
40. احمدی، م. و امانی ساری بگلو، ج. (1395). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در تحقیقات رفتاری. ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.