نقش عقلانیت الهی و احساس بر اخلاق کاری اسلامی و مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی

Authors

  • زهرا غلامی اقدم دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. Author
  • رقیه وحدت 2- استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. Author

Keywords:

عقلانیت الهی, احساس, اخلاق کاری اسلامی, مثبت اندیشی اسلامی, مدیریت جهادی, معلمان ابتدایی

Abstract

هدف بررسی نقش عقلانیت الهی و احساس بر اخلاق کاری اسلامی و مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی به لحاظ بررسی روابط از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، معلمان مقطع ابتدایی نواحی یک و دو شهر اورمیه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2487 نفر بود. نمونه آماری پژوهش به روش تصادفی خوشه ای 335 نفر برآورد شد. داده­ها با  استفاده از پرسشنامه­های، اخلاق کاری اسلامی (درویش یوسف، 2001)، مثبت اندیشی اسلامی (جعفری و همکاران، 1402)، عقلانیت الهی (خواجه فرد و همکاران، 1401)، احساس (خواجه فرد و همکاران، 1401) و مدیریت جهادی (فرزاد و کاوسی، 1400)، جمع­آوری و با نرم افزارهای (SPSS V. 28) و (Lisrel V. 10) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که عقلانیت الهی بر اخلاق کاری اسلامی، مثبت اندیشی اسلامی و مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش مستقیم و مثبت دارد و احساس بر اخلاق کاری اسلامی، مثبت اندیشی اسلامی و مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش مستقیم و منفی دارد (P<0.01). عقلانیت الهی بر اخلاق کاری اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و مثبت دارد (P<0.01). عقلانیت الهی بر مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و مثبت دارد (P<0.01). احساس بر اخلاق کاری اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و منفی دارد (P<0.01). احساس بر مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و منفی دارد (P<0.01). باید با فراهم آوردن شرایط مدیریت جهادی باعث شد که معلمان با دیدی جهادی در خویش توانایی هایشان را شناخته و با این توانایی ها به سمت مثبت اندیشی و وارد نمودن عقل و درایت به تصمیم گیری هایشان قدم بردارند و در کل باعث موفقیت سیستم آموزشی و رسیدن به اوج پیشرفت برای دانش آموزان و معلمان شوند.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • زهرا غلامی اقدم, دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.

      

  • رقیه وحدت , 2- استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.

      

References

1. Halis, M., Akova, O. & Tagraf, H. (2007). The Relationship between ethics and quality: Conflicts and Common Grounds, Serbian Journal of Management, 2(2): 127-145.

2. نیکنام جو، م.، شاکراردکانی، م. و غفوری چرخابی، ح. (1396). تحلیل تأثیر اخلاق کار اسلامی و ادراک از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی. مدیریت اسلامی، 25(2): 139-163.

3. انصاری، م. ا. و شاکر اردکانی، م. (1392). اخلاق کار اسلامی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله اخلاق و تاریخ پزشكی، 6(2): 86-98.

4. Marri, M. Y. K., Sadozai, A. M., Zaman, H. M. F. & Ramay, M. I. (2012). The impact of IWE on job satisfaction and organizational commitment: A study of agriculture sector of Pakistan. International Journal of Business and Behavioral Sciences, 2(12): 32-45.

5. Ali, A. J. (2010). Islamic challenges to HR in modern organizations. Personnel Review, 39(6): 692-711.

6. جعفری، ح. ر.، فرهوش، م.، هراتیان، ع. ع. و بنیانی، م. ر. (1402). تدوین و اعتباریابی مقیاس مثبت‌اندیشی بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16(3): 27-42.

7. نوری، ن. ا. و سقای بی ریا، ن. (1388). بررسی رابطه بین خوش بینی سرشتی و خوش بینی از دیدگاه اسلام با رضایت مندی از زندگی. روان شناسی و دین، 3: 29-68.

8. جعفری، ح. ر. و هراتیان، ع. ع. (1397). مثبت‌اندیشی در روان‌شناسی و تبیین سازه آن بر اساس منابع اسلامی. پژوهشنامه سبک زندگی، 4(1): 105-128.

9. خیری، ب. (1377). بررسی تئوریک عقلانیت در مدیریت دینی. پایان نامه، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

10. جوادی آملی، ع. ا. (1390). گزیده ای از منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: دفتر نشر معارف.

11. Snellen, I. (2002). Conciliation of rationalities: The essence of public administration; Administrative Theory & Praxis, 24(2).

12. رحیم پور ازغدی، ح. (1391). عقلانیت، تهران: انتشارت فردا.

13. نیسی، ع. ح.، آذر، ع.، مقبل باعرض، ع. و نقی پورفر، و. ا. (1396). طراحی الگوی چند سطحی عقلانیت در سازمان با رویکرد اسلامی. مدیریت اسلامی، 25(4): 41-63.

14. نقی پورفر، و. ا. و موسوی مقدم، س. م. (1395). گزینش مدیران و کارکنان از منظر اسلام با رویکرد به مؤلفة عقلانیت الهی به عنوان شاخص کلان شایسته‌ سالاری. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1): 203-226.

15. Ashkanasy, N. M., Hartel, C. E. J. & Daus, C. S. (2002). Diversiti and emotion: the new frontiers in organizational behavior research. Journal of management, 28: 307-338.

16. Chung, H. (2014), Understanding Rationality in Hobbes and Hume. Filozofia, 69(8).

17. Totaro, P. (2021). Emotion, rationality, and social identity: a theoretical methodological proposal for a cognitive approach, Cognitive Processing, 22: 579-592.

18. قلی‌پور، آ. (1388). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مركز تحقیق و توسعه علوم انسانی.

19. Duncan Kerr, A. (2021). Philosophical Psychology, Published online: 24 Apr 2021, Pages 453-473.

20. Zollo, L. (2020). The Consumers’ Emotional Dog Learns to Persuade Its Rational Tail: Toward a Social Intuitionist Framework of Ethical Consumption. Journal of Business Ethics (2020) Cite this article.

21. Ching, C. L., & Chan, V. L. (2020). Positive emotions, positive feelings and health: A life philosophy. Linguistics and Culture Review, 4(1), 1-14.

22. Weiss, H. M. and Cropanzano, R. J. (1996). Affective events theory: A theoretical discussion of the structure, causes, and consequences of affective experience at work. In B. M. Staw and L. L. Cummings. (Eds.), Research in Organizational Behavior. Vol. 18, Greenwich,CT: JAI Press. 1-74.

23. Ekman, P. (1992). An argument for basic emotions. Cognition and Emotion, 6; 169-200.

24. عراقي، ع. و خسروی، ص. (1396). تعیین رابطه بین ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینه ای مدیریت جهادی جهت تحقق اقتصاد مقاومتي به روش خطي (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مرکزی- مرکز اراک)، اولین کنفرانس ملي اقتصاد مقاومتي در اندیشه های امام خمیني (ره) و مقام معظم رهبری. دانشگاه پیام نور اراک.

25. فرزاد، م. و کاوسی، ا. (1400). مدیریت جهادی و نقش آن در ارتقای اثربخشی عملکرد کارکنان دانشگاه امام حسین (ع). رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 2(1): 41-63.

26. رضائیان، ع. (1393). مباني سازمان و مدیریت، انتشارات سمت.

27. صفری، ا. (1403). مطالعه فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی. مطالعات توسعه و مدیریت منابع، 4(1): 161-170.

28. یکانی زاد، ا.، سلیمان نژاد، ا. و حاجی زاده، ن. (1402). اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سرمایة روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 16(4): 95-112.

29. عشقی توسل، ر.، داراخانی، ا.، دلفان آذری، پ. و جاذمی، ه. (1402). بررسی فرایند تقویت مثبت اندیشی اسلامی در کودکان همراه با ارائه راهکارهای اسلامی، دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه، بندرعباس، https://civilica.com/doc/1957824.

30. امیدوار، ع.، زاهد بابلان، ع.، معینی‌کیا، م. و خالق‌خواه، ع. (1402). تبیین پیامدهای اخلاق اسلامی کار در سازمان‌های دولتی با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب. مجله علمی پژوهشی اخلاق زیستی، 13(38): 1-17.

31. صفری، ا.، رنجبر، ر. ا. و صفری، غ. ر. (1402). مطالعه فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی معلمان تربیت بدنی. تعالی تعلیم و تربیت و آموزش، 1(2): 16-28.

32. خسروی ترازک، س. (1402). رابطه فضیلت سازمانی و اخلاق کاری با اعتماد سازمانی در کارکنان سازمانهای اداری، اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر، https://civilica.com/doc/1782145.

33. قربانی مودب، ز. و رحیمی اقدم، ص. (1402). جو غیرمدنی در محیط کسب و کار: نقش اخلاق کار اسلامی، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تهران، https://civilica.com/doc/1949629.

34. ماهرانی برزانی، م.، صادقی، م. و رشیدپور، ع. (1402). تاثیر ویژگی های تاریک شخصیت بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق بی نزاکتی در محیط کار و اخلاق کار اسلامی. مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی، 1(3): 17-34.

35. دهقانی، س. م. و صفری، ا. (1402). آزمون الگوی مفهومی رابطه بین فرهنگ جهادی با بهره‌وری نیروی انسانی از طریق اخلاق کار اسلامی. رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 1(3): 96-110.

36. علوی ‏زرنگ، ف.، ضیافر، س.، خونساری، ف.، رضایتی ‏زاده، آ.، بلورساز مشهدی، ه. و بهنام ‏مرادی، م. (1401). اثربخشی آموزش مهارت‏ های مثبت ‏اندیشی با تاکید بر قرآن و آموزه ‏های اسلامی بر سرسختی روان‏شناختی، خود دلسوزی و تصویر بدنی در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس، مجله پژوهش در دین و سلامت، 8(2): 118-135.

37. اربابی اصفهانی، م.، ولی خانی، م. و محمدی ثابت، ن. (1401). نقش تعدیل‌گری اخلاق کار اسلامی در تبیین ارتباط خلاقیت کارکنان و رفتار کارآفرینانه. رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 3(2): 97-114.

38. صادقی گوغری، م.، صادقی گوغری، ا. و رجبی، م. (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تاکید بر آموزه های دینی بر تاب آوری دانش آموزان، The second national conference of applied studies in education processes،Bandar Abbas،https://civilica.com/doc/1649189.

39. Alam, A., Ratnasari, R., Ryandono, M., Laksmi, W. & Ahmi, A. (2024). Developments and Themes in Islamic Work Ethic Studies: A Bibliometric Analysis. Organization and Human Capital Development, 3: 55-70.

40. Akhmadi, A., Hendryadi, E., Suryani, S., Sumail, L. O. & Pujiwati, A. (2023). Islamic work ethics and employees’ prosocial voice behavior: The multi-role of organizational identification. Cogent Social Sciences, 9(1): 2174064.

41. Fitriah M. S. & Tri N. (2023). The effect of positive thinking training on academic stress of Muslim students in thesis writing: a quasi-experimental study. International Journal of Adolescence and Youth, 28(1): 2270051.

42. Udin, U., Dananjoyo, R., Shaikh, M. & Vio Linarta, D. (2022). Islamic Work Ethics, Affective Commitment, and Employee’s Performance in Family Business: Testing Their Relationships. Sage Open, 12(1).

43. YousefDarwish, A. (2001). Islamic Work Ethic-A Moderator between Organizational Commitment and Job Satisfaction in a Cross-Cultural Context. Personnel Review, 30(2): 152-169.

44. خواجه فرد، س.، سالاری، ی. و سلاجقه، س. (1401). طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس. مطالعات رفتار سازمانی، 11(3(پیاپی 43)): 1-24.

45. احمدی، م. و امانی ساری بگلو، ج. (1395). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در تحقیقات رفتاری. ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

نقش عقلانیت الهی و احساس بر اخلاق کاری اسلامی و مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(4). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/275

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.