نقش عقلانیت الهی و احساس بر اخلاق کاری اسلامی و مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی
Keywords:
عقلانیت الهی, احساس, اخلاق کاری اسلامی, مثبت اندیشی اسلامی, مدیریت جهادی, معلمان ابتداییAbstract
هدف بررسی نقش عقلانیت الهی و احساس بر اخلاق کاری اسلامی و مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی به لحاظ بررسی روابط از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، معلمان مقطع ابتدایی نواحی یک و دو شهر اورمیه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2487 نفر بود. نمونه آماری پژوهش به روش تصادفی خوشه ای 335 نفر برآورد شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای، اخلاق کاری اسلامی (درویش یوسف، 2001)، مثبت اندیشی اسلامی (جعفری و همکاران، 1402)، عقلانیت الهی (خواجه فرد و همکاران، 1401)، احساس (خواجه فرد و همکاران، 1401) و مدیریت جهادی (فرزاد و کاوسی، 1400)، جمعآوری و با نرم افزارهای (SPSS V. 28) و (Lisrel V. 10) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که عقلانیت الهی بر اخلاق کاری اسلامی، مثبت اندیشی اسلامی و مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش مستقیم و مثبت دارد و احساس بر اخلاق کاری اسلامی، مثبت اندیشی اسلامی و مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش مستقیم و منفی دارد (P<0.01). عقلانیت الهی بر اخلاق کاری اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و مثبت دارد (P<0.01). عقلانیت الهی بر مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و مثبت دارد (P<0.01). احساس بر اخلاق کاری اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و منفی دارد (P<0.01). احساس بر مثبت اندیشی اسلامی از طریق مدیریت جهادی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه نقش غیرمستقیم و منفی دارد (P<0.01). باید با فراهم آوردن شرایط مدیریت جهادی باعث شد که معلمان با دیدی جهادی در خویش توانایی هایشان را شناخته و با این توانایی ها به سمت مثبت اندیشی و وارد نمودن عقل و درایت به تصمیم گیری هایشان قدم بردارند و در کل باعث موفقیت سیستم آموزشی و رسیدن به اوج پیشرفت برای دانش آموزان و معلمان شوند.
Downloads
References
1. Halis, M., Akova, O. & Tagraf, H. (2007). The Relationship between ethics and quality: Conflicts and Common Grounds, Serbian Journal of Management, 2(2): 127-145.
2. نیکنام جو، م.، شاکراردکانی، م. و غفوری چرخابی، ح. (1396). تحلیل تأثیر اخلاق کار اسلامی و ادراک از عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی. مدیریت اسلامی، 25(2): 139-163.
3. انصاری، م. ا. و شاکر اردکانی، م. (1392). اخلاق کار اسلامی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله اخلاق و تاریخ پزشكی، 6(2): 86-98.
4. Marri, M. Y. K., Sadozai, A. M., Zaman, H. M. F. & Ramay, M. I. (2012). The impact of IWE on job satisfaction and organizational commitment: A study of agriculture sector of Pakistan. International Journal of Business and Behavioral Sciences, 2(12): 32-45.
5. Ali, A. J. (2010). Islamic challenges to HR in modern organizations. Personnel Review, 39(6): 692-711.
6. جعفری، ح. ر.، فرهوش، م.، هراتیان، ع. ع. و بنیانی، م. ر. (1402). تدوین و اعتباریابی مقیاس مثبتاندیشی بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روانشناسی و دین، 16(3): 27-42.
7. نوری، ن. ا. و سقای بی ریا، ن. (1388). بررسی رابطه بین خوش بینی سرشتی و خوش بینی از دیدگاه اسلام با رضایت مندی از زندگی. روان شناسی و دین، 3: 29-68.
8. جعفری، ح. ر. و هراتیان، ع. ع. (1397). مثبتاندیشی در روانشناسی و تبیین سازه آن بر اساس منابع اسلامی. پژوهشنامه سبک زندگی، 4(1): 105-128.
9. خیری، ب. (1377). بررسی تئوریک عقلانیت در مدیریت دینی. پایان نامه، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
10. جوادی آملی، ع. ا. (1390). گزیده ای از منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، قم: دفتر نشر معارف.
11. Snellen, I. (2002). Conciliation of rationalities: The essence of public administration; Administrative Theory & Praxis, 24(2).
12. رحیم پور ازغدی، ح. (1391). عقلانیت، تهران: انتشارت فردا.
13. نیسی، ع. ح.، آذر، ع.، مقبل باعرض، ع. و نقی پورفر، و. ا. (1396). طراحی الگوی چند سطحی عقلانیت در سازمان با رویکرد اسلامی. مدیریت اسلامی، 25(4): 41-63.
14. نقی پورفر، و. ا. و موسوی مقدم، س. م. (1395). گزینش مدیران و کارکنان از منظر اسلام با رویکرد به مؤلفة عقلانیت الهی به عنوان شاخص کلان شایسته سالاری. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 14(1): 203-226.
15. Ashkanasy, N. M., Hartel, C. E. J. & Daus, C. S. (2002). Diversiti and emotion: the new frontiers in organizational behavior research. Journal of management, 28: 307-338.
16. Chung, H. (2014), Understanding Rationality in Hobbes and Hume. Filozofia, 69(8).
17. Totaro, P. (2021). Emotion, rationality, and social identity: a theoretical methodological proposal for a cognitive approach, Cognitive Processing, 22: 579-592.
18. قلیپور، آ. (1388). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مركز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
19. Duncan Kerr, A. (2021). Philosophical Psychology, Published online: 24 Apr 2021, Pages 453-473.
20. Zollo, L. (2020). The Consumers’ Emotional Dog Learns to Persuade Its Rational Tail: Toward a Social Intuitionist Framework of Ethical Consumption. Journal of Business Ethics (2020) Cite this article.
21. Ching, C. L., & Chan, V. L. (2020). Positive emotions, positive feelings and health: A life philosophy. Linguistics and Culture Review, 4(1), 1-14.
22. Weiss, H. M. and Cropanzano, R. J. (1996). Affective events theory: A theoretical discussion of the structure, causes, and consequences of affective experience at work. In B. M. Staw and L. L. Cummings. (Eds.), Research in Organizational Behavior. Vol. 18, Greenwich,CT: JAI Press. 1-74.
23. Ekman, P. (1992). An argument for basic emotions. Cognition and Emotion, 6; 169-200.
24. عراقي، ع. و خسروی، ص. (1396). تعیین رابطه بین ابعاد ساختاری، رفتاری و زمینه ای مدیریت جهادی جهت تحقق اقتصاد مقاومتي به روش خطي (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان مرکزی- مرکز اراک)، اولین کنفرانس ملي اقتصاد مقاومتي در اندیشه های امام خمیني (ره) و مقام معظم رهبری. دانشگاه پیام نور اراک.
25. فرزاد، م. و کاوسی، ا. (1400). مدیریت جهادی و نقش آن در ارتقای اثربخشی عملکرد کارکنان دانشگاه امام حسین (ع). رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 2(1): 41-63.
26. رضائیان، ع. (1393). مباني سازمان و مدیریت، انتشارات سمت.
27. صفری، ا. (1403). مطالعه فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی. مطالعات توسعه و مدیریت منابع، 4(1): 161-170.
28. یکانی زاد، ا.، سلیمان نژاد، ا. و حاجی زاده، ن. (1402). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی با تأکید بر آموزههای دینی بر سرمایة روانشناختی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی و دین، 16(4): 95-112.
29. عشقی توسل، ر.، داراخانی، ا.، دلفان آذری، پ. و جاذمی، ه. (1402). بررسی فرایند تقویت مثبت اندیشی اسلامی در کودکان همراه با ارائه راهکارهای اسلامی، دومین کنفرانس ملی مطالعات خانواده و مدرسه، بندرعباس، https://civilica.com/doc/1957824.
30. امیدوار، ع.، زاهد بابلان، ع.، معینیکیا، م. و خالقخواه، ع. (1402). تبیین پیامدهای اخلاق اسلامی کار در سازمانهای دولتی با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب. مجله علمی پژوهشی اخلاق زیستی، 13(38): 1-17.
31. صفری، ا.، رنجبر، ر. ا. و صفری، غ. ر. (1402). مطالعه فرهنگ جهادی و اخلاق کار اسلامی با بهره وری آموزشی معلمان تربیت بدنی. تعالی تعلیم و تربیت و آموزش، 1(2): 16-28.
32. خسروی ترازک، س. (1402). رابطه فضیلت سازمانی و اخلاق کاری با اعتماد سازمانی در کارکنان سازمانهای اداری، اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر، https://civilica.com/doc/1782145.
33. قربانی مودب، ز. و رحیمی اقدم، ص. (1402). جو غیرمدنی در محیط کسب و کار: نقش اخلاق کار اسلامی، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تهران، https://civilica.com/doc/1949629.
34. ماهرانی برزانی، م.، صادقی، م. و رشیدپور، ع. (1402). تاثیر ویژگی های تاریک شخصیت بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق بی نزاکتی در محیط کار و اخلاق کار اسلامی. مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی، 1(3): 17-34.
35. دهقانی، س. م. و صفری، ا. (1402). آزمون الگوی مفهومی رابطه بین فرهنگ جهادی با بهرهوری نیروی انسانی از طریق اخلاق کار اسلامی. رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 1(3): 96-110.
36. علوی زرنگ، ف.، ضیافر، س.، خونساری، ف.، رضایتی زاده، آ.، بلورساز مشهدی، ه. و بهنام مرادی، م. (1401). اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی با تاکید بر قرآن و آموزه های اسلامی بر سرسختی روانشناختی، خود دلسوزی و تصویر بدنی در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس، مجله پژوهش در دین و سلامت، 8(2): 118-135.
37. اربابی اصفهانی، م.، ولی خانی، م. و محمدی ثابت، ن. (1401). نقش تعدیلگری اخلاق کار اسلامی در تبیین ارتباط خلاقیت کارکنان و رفتار کارآفرینانه. رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 3(2): 97-114.
38. صادقی گوغری، م.، صادقی گوغری، ا. و رجبی، م. (1401). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی با تاکید بر آموزه های دینی بر تاب آوری دانش آموزان، The second national conference of applied studies in education processes،Bandar Abbas،https://civilica.com/doc/1649189.
39. Alam, A., Ratnasari, R., Ryandono, M., Laksmi, W. & Ahmi, A. (2024). Developments and Themes in Islamic Work Ethic Studies: A Bibliometric Analysis. Organization and Human Capital Development, 3: 55-70.
40. Akhmadi, A., Hendryadi, E., Suryani, S., Sumail, L. O. & Pujiwati, A. (2023). Islamic work ethics and employees’ prosocial voice behavior: The multi-role of organizational identification. Cogent Social Sciences, 9(1): 2174064.
41. Fitriah M. S. & Tri N. (2023). The effect of positive thinking training on academic stress of Muslim students in thesis writing: a quasi-experimental study. International Journal of Adolescence and Youth, 28(1): 2270051.
42. Udin, U., Dananjoyo, R., Shaikh, M. & Vio Linarta, D. (2022). Islamic Work Ethics, Affective Commitment, and Employee’s Performance in Family Business: Testing Their Relationships. Sage Open, 12(1).
43. YousefDarwish, A. (2001). Islamic Work Ethic-A Moderator between Organizational Commitment and Job Satisfaction in a Cross-Cultural Context. Personnel Review, 30(2): 152-169.
44. خواجه فرد، س.، سالاری، ی. و سلاجقه، س. (1401). طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس. مطالعات رفتار سازمانی، 11(3(پیاپی 43)): 1-24.
45. احمدی، م. و امانی ساری بگلو، ج. (1395). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در تحقیقات رفتاری. ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.