رابطه هویت تحصیلی موفق با تمرکز کلاسی و درگیری در بحث کلاسی از طریق جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان پایه ششم
Keywords:
هویت تحصیلی موفق, تمرکز کلاسی, درگیری در بحث کلاسی, جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه, دانش آموزان پایه ششمAbstract
هدف بررسی رابطه هویت تحصیلی موفق با تمرکز کلاسی و درگیری در بحث کلاسی از طریق جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان پایه ششم شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی، توصیفی همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان پایه ششم شهر اورمیه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2857 نفر بودند. نمونه آماری به روش تصادفی خوشه ای 340 نفر برآورد شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای، تمرکز کلاسی (مهرعلیزاده و همکاران، 1392)، درگیری در بحث کلاسی (امیریان و همکاران، 1402)، جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه (احمدی و ابوالمعالی الحسینی، 1402) و هویت تحصیلی موفق (واز و ایزاکسون، 2008)، جمعآوری و با نرم افزارهای (SPSS V. 28) و (Lisrel V. 10) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین هویت تحصیلی موفق با تمرکز کلاسی، درگیری در بحث کلاسی و جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان پایه ششم ارتباط مستقیم، مثبت و معنادار وجود داشت (P<0.01). بین جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه با تمرکز کلاسی و درگیری در بحث کلاسی در دانش آموزان پایه ششم ارتباط مستقیم، مثبت و معنادار وجود داشت (P<0.01). بین هویت تحصیلی موفق با تمرکز کلاسی از طریق جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان پایه ششم ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود داشت (P<0.01). بین هویت تحصیلی موفق با درگیری در بحث کلاسی از طریق جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه در دانش آموزان پایه ششم ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود داشت (P<0.01). مسئولین سیستم آموزشی باید زمینه لازم برای تمرکز بیشتر دانش آموزان در کلاس و مشارکت آنها در بحثهای کلاسی را به صورت چند سویه هم در معلمان، هم دانش آموزان، هم محیط مدرسه و ... توسعه دهند و باعث مشارکت دانش آموزان در امر تدریس و توسعه همیاری دانش آموزان در امر تدریس در کنار معلمان در راستای توسعه و تقویت علاقمندی دانش اموزان به مدرسه و تقویت تمرکز کلاسی آنها و مشارکت بیشترشان در کلاس درس در جهت رسیدن به هویت تحصیلی موفق برای دانش آموزان شوند.
Downloads
References
1. حارث آبادی، م.، رئوفیان، ح.، اخلاقی، د.، جامچی، ح. و صالحی، م. (1395). عوامل موثر بر تمرکز درکلاس درس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۸(۲): ۲۳۷-۲۴۴.
2. مهرعلیزاده، س.، قربانی، ر.، ذوالفقاری، ش.، شاهین فر، ح.، نیکخواه، ر. و پورعزیزی، م. (1392). عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۳(۸): ۶۶۳-۶۷۱.
3. زنگی بند، ا.، ثروت یاری، ک.، زارع زاده، ی. ا.، رحمانی، خ. و فرجی، ع. ا. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر تمرکز در کلاس درس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 23: 94-101.
4. بیرانوند، م. و ارمبین، ز. (1402). راهکارهای افزایش تمرکز و توجه در کلاس درس، اولین کنفرانس بین المللی حقوق، مدیریت، علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی، تهران، https://civilica.com/doc/1923013.
5. امیریان، س. خ.، حاج حسینی، م.، نظامی، م. و ابراهیمی، س. (1402). ویژگی های روان سنجی مقیاس درگیری در بحث کلاسی دانشجویان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 14(53).
6. عبدی زاده طالعی خشک بیجاری، آ. (1402). درگیر کردن دانش آموزان در بحث های گروهی، رویکردهای نوین آموزشی. فصلنامه تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزش و پرورش، 1(8): 445-463.
7. بخش افراز، و.، بلوچی، م.، آب برین، م. ا. و اربابی، م. ع. (1400). بررسی راهکارهای افزایش مشارکت دانش آموزان در کلاس درس و فعالیت بیشتر آنها، نخستین همایش ملی ایده های کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی، بوشهر، https://civilica.com/doc/1637283.
8. رحیمی صدر، ز. و بشیر زرتی، ک. (1401). نحوه جلب توجه و مشارکت دانش آموزان در کلاس، چهارمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی، https://civilica.com/doc/1672968.
9. Was, C. A. & Isaacson, R. (2008). The development of a measure of academic identity status. Journal of Research in Education, 18: 94-105.
10. Berzonsky, M. & Kuk, L. (2005). Identity style, psychosocial maturity and academic Performance, personality and individual different. Personality and Individual Differences, 39(1): 235-247.
11. فرامرزی، ح.، مکتبی، غ. ح.، قاسمی خواه، س. و فرزادی، ف. (1395). رابطه بین جهت گیری های انگیزشی و خودکارآمدی تحصیلی با هویت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 7(4): 346-354.
12. Was, C. A., Harthy, I. A., Oden, M. S. & et al. (2009). Academic identity status and Relationship to achievement goal orientation. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 7(2), 627-652.
13. Hejazi, E., Gholamali Lavasani, M., Amani, H. & Was, C. A. (2012). Academic identity status, goal orientation, and academic achievement among high school students. Journal of Research in Education, 22(1): 291-320.
14. رحیمی، م. و فرهادی، س. (1396). نقش واسطهگری انگیزش تحصیلی در رابطهی بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 9(2): 20-36.
15. Hou, A. (2015). A Study on the Relationships among High School Students' Ego Identity, Academic Motivation and Academic Performance. Unpublished Master Thesis. NSYSU University.
16. Ahmadi, P. (2014). Comparison of structural relationships of academic self-efficacy, educational identity, emotional intelligence with academic performance among female students of primary and secondary schools of Tabriz high schools dissertation. Urmia: University of Urmia.
17. Cleveland, M. J., Feinberg, M. E. & Jones, D. E. (2012). Predicting alcohol use across adolescence: Relative strength of individual, family, peer, and contextual risk and protective factors. Psychology of Addictive Behaviors, 26(4): 703.
18. Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2011). Self-concept and self-efficacy in mathematics: Relation with mathematics motivation and achievement. Journal of Education Research, 5(3/4), 241-265.
19. Jessor, R., Van Den Bos, J., Vanderryn, J., Costa, M. & Turbin, M. S. (1995). Protective factors in adolescent problem behaviors: moderator effects and developmental change; Developmental Psychology, 31 (6), 923-933.
20. فرنودیان، پ.، ابولمعالی الحسینی، خ. و هاشمیان، ک. (1398). پیش بینی جهت گیری مثبت نسبت به مدرسه بر اساس یادگیری اجتماعی هیجانی و رابطه والد فرزند با میانجیگری ساختار انگیزشی. تعالی مشاوره و روان درمانی، 32(8): 55-73.
21. Stern, A. (2012). Evaluating and Promoting Positive School Attitude in Adolescents, Springer Briefs in School Psychology.
22. مرادی، ج.، یاراحمدی، ی.، گودرزی، م. و مرادی، ا. (1401). بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفتشناختی، نیازهای اساسی روانشناختی با انگیزش پیشرفت دانشآموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(3): 86-97.
23. راد، ع. و محمودی، آ. (1400). روش های افزایش تمرکز حواس دانش آموزان در کلاس درس، چهارمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان، https://civilica.com/doc/1460450.
24. کشاورزی، ا.، ابوالمعالی الحسینی، خ. و هاشمیان، ک. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی و مهارتهای شناختی اجتماعی بر جهت گیری نسبت به مدرسه در دانشآموزان دوره ابتدایی. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(60): 137-167.
25. زمانی کوخالو، ل.، سپاه منصور، م. و ابوالمعالی الحسینی، خ. (1400). اثربخشی آموزش صلح بر شایستگی تحصیلی و جهت گیری مثبت دانش آموزان نسبت به مدرسه. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 15(53): 83-97.
26. Severe, E., Stalnaker, J., Hubbard, A., Hafen, C. H. & Bailey, E. G. (2024). To participate or not to participate? A qualitative investigation of students' complex motivations for verbal classroom participation. PLoS One, 19(2): e0297771.
27. Kieffer, M. J. & Weaver, A. W. (2024). Classroom Concentration of English Learners and Their Reading Growth. Educational Researcher, 53(1), 54-58.
28. Maiztegi-Kortabarria, J., Arribas-Galarraga, S., Luis-de Cos, I., Espoz-Lazo, S. & Valdivia-Moral, P. (2024). Effect of an Active Break Intervention on Attention, Concentration, Academic Performance, and Self-Concept in Compulsory Secondary Education. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education 14(3): 447-462.
29. Decristan, J., Jansen, N. C. & Fauth, B. (2023). Student participation in whole-class discourse: individual conditions and consequences for student learning in primary and secondary school. Learning and Instruction, 86: 101748.
30. Moser, M., Zimmermann, M., Pauli, C., Reusser, K. & Wischgoll, A. (2022). Student's vocal participation trajectories in whole-class discussions during teacher professional development. Learning, Culture and Social Interaction, 34: 100633.
31. Le, V. H. (2021). An Investigation into Factors Affecting Concentration of University Students. Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics. 3. 07-12. 10.32996/jeltal.2021.3.6.2.
32. Echiverri, L., Xu, K. & Haoyu, Sh. (2020). Class Discussion and Class Participation: Determination of Their Relationship. Journal of Higher Education Theory and Practice, 20(11): 31-38.
33. احمدی، م. و ابوالمعالی الحسینی، خ. (1402). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 14(53).
34. احمدی، م. و امانی ساری بگلو، ج. (1395). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در تحقیقات رفتاری. ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.