آسیب شناسی کودکان نامشروع
Keywords:
آسیب شناسی اجتماعی, کودکان, خانواده, جامعهAbstract
به کارگیری ترکیب کودک نامشروع یا کودک ولد الزنا جنبه نسبی دارد؛ بدین معنی که نمیتوان آن را در تمام جوامع به شکل یکسان ترجمه کرد. این اصطلاح مختص به جوامع اسلامی میباشد و ممکن است همین کودکان در فرهنگ و جامعهای دیگر با تعاریف و واژگان متفاوتی ترجمه شوند که پژوهش پیش رو مطابق سنت و تعالیم دینی-تاریخی کشورهای اسلامی نوشته شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی آسیب های اجتماعی در کودکان حاصل از روابط نامشروع و علل متعدد بروز آن می باشد. همچنین مقاله حاضر در تلاش است تا از سلامت اجتماعی و روانی کودکانی که خارج از امر ازدواج به دنیا آمده اند، حمایت کند و با تقویت امر اخلاق در جامعه هنگام مواجهه با کودکان نامبرده، آسیبهای اجتماعی مستتر را نیز تعدیل نماید. عوامل مورد توجه در این پژوهش، کارکرد خانواده، نوع جامعه پذیری، شیوه عملکرد موسسات دولتی نظیر بهزیستی و نحوه هویت یابی و سازگاری یا عدم سازگاری کودکان مطرح با شرایط موجود در جامعه است. روش تحقیق حاضر، از نوع پژوهش های توصیفی_تحلیلی می باشد. و ضمن جمع آوری اطلاعات از اسناد مکتوب و الکترونیکی و با استفاده از ابزار فیش برداری به توصیف و تحلیل محتوا کتب مرتبط جامعه شناسی و روانشناسی و علم اخلاق نیز پرداخته است. نتایج نشان می دهد که وضعیتی که کودکان در آن متولد می شوند در نحوه اجتماعی شدنشان تاثیر مستقیم دارد. عنصر خانواده به عنوان هسته ی اصلی شناخت کودک از خود و از محیط پیرامون خود، اگر حذف شود یا بنا به دلایلی به نهاد دیگری سپرده شود؛ آسیب زا بوده و به نوعی جایگزین ناپذیر است. و حیات کودک در محیطی که متشکل از پدر و مادر نیست نسبت به سایر همسالانش در معرض آسیب پذیری بیشتری قرار دارد.
References
1. قرآن کریم، سوره اسرا، آیه 70
2. امامی، ح. (1401)، "حقوق مدنی،" جلد5، تهران، نشر اسلامیه، چاپ ببست و یکم، ۱۷۹
3. قران کریم، سوره نور، آیات 2و3
4. کوئن، ب. (1398)، "مبانی جامعه شناسی،" ترجمه: غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران، نشر سمت، چاپ سیام، ۶۰تا۶۲
5. خبرگزاری فارس مورخ 08/04/1402 ساعت ۱۶:۱۵
6. توسلی، غ. (1391)، "نظریه های جامعه شناسی،" تهران، نشر سمت، چاپ هجدهم، ۲۲۸-۲۳۰
7. کوئن، ب. (1398)، "مبانی جامعه شناسی،" ترجمه: غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران، نشر سمت، چاپ سیام، 108-109 و ۱۷۵ -176
8. رابرتسون، ی. (1390)، "درآمدی بر جامعه (با تاکید بر نظریه های کارکرد گرایی، ستیز و کنش متقابل نمادین)،" ترجمه: حسین بهروان، مشهد، نشر موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی- به نشر، چاپ پنجم، ۱۱۲-۱۱۹
9. کریمی درمنی، ح. (1396)، "توان بخشی گروه های خاص با تاکید بر خدمات مددکاری اجتماعی،" تهران، نشر رشد، چاپ چهارم، ۲۵۴-۲۵۹
10. توسلی، غ. (1391)، "نظریه های جامعه شناسی،" تهران، نشر سمت، چاپ هجدهم، ۲۳۹و۲۴۴ -۲۴۵ و۲۵۲
11. شارون، ج. (1393)، "ده پرسش از دیدگاه جامعه شناسی،" ترجمه: منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، چاپ سیزدهم، ۲۴۲- ۲۴۳
12. اعتمادی فرد، م. و همکاران، (پاییز و زمستان ۱۳۹۴)، "تاثیر سرمایه اجتماعی خانواده بر انحرافات اجتماعی،" مجله مسائل اجتماعی ایران،سال ششم، شماره دو، ۲۲-۲۴
13. بلالی، ا. و عابدی، ی. (پاییز۱۳۹۵)، "بررسی کژکارکردی خانواده و عوامل موثر بر آن در شهر پاوه،" فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال پنجم، شماره بیستم، ۲۷۳-۲۷۶
14. اقلیما، م. (۱۳۸۳)، "انضباط اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی،" تهران، نشر اسپند هنر، چاپ اول، ۱۶۹-۱۷۵
15. اقلیما، م. (۱۳۸۳)، "انضباط اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی،" تهران، نشر اسپند هنر، چاپ اول،۲۰ -۲۴
16. گنجی، ح. (1392)، "روانشناسی عمومی،" تهران، نشر ساوالان، چاپ شصد و چهارم، ویرایش ششم، ۲۳۰-۲۳۱
17. توسلی، غ. (1391)، "نظریه های جامعه شناسی،" تهران، نشر سمت، چاپ هجدهم، ۲۹۳- ۲۹۴
18. هیئت مولفان، (1388)، "روانشناسی عمومی،" تهران، نشر دانشگاه پیام نور، چاپ دوم، ۳۹۴-۳۹۶
19. McAdams, Charles R. lll and Foster, Victoria A. (2009)."Dysfunctional Family Structures and Aggression in Children:A Case for School-Based, Systemic Approaches with Violent Students", Journal of School, vol 7,no9, pp17-25
20. دیباچه اول مثنوی معنوی مولوی، بیت ۲۸
21. کریمی درمنی، ح. (1396)، "توان بخشی گروه های خاص با تاکید بر خدمات مددکاری اجتماعی،" تهران، نشر رشد، چاپ چهارم، ۳۰۱-۳۰۳