عنوان: تحليل عددي ويژگی هاي آيروديناميكی هواپيماي بال زن

نویسندگان

  • روح اله خوشخو استادیار مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران نویسنده
  • محمد كرداميري کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران نویسنده
  • عطیه مانیان - کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران نویسنده

کلمات کلیدی:

پهپاد, پرنده بالزن, حرکت پیچ و پلانچ, بالواره

چکیده

پهپادها به دلیل قابلیت‌های منحصربه‌فرد در زمینه‌های نظامی و غیر نظامی مورد استفاده و توجه زیادی قرار دارند. پرنده بالزن جزء جدیدترین پهپادهای در حال توسعه است که در آن بال به طور همزمان وظیفه ایجاد نیروی برآ و پیشران را به عهده دارد. هدف از این مقاله، شبیه‌سازی مدل سه بعدی یک اورنیتوپتر با نرم­افزار انسیس فلوئنت، با در نظر گرفتن سرعت­های مختلف پرواز، زوایه­حمله­های مختلف بال، فرکانس­های مختلف بال‌زنی و همچنین دامنه بال‌زنی متفاوت و زاویه‌های مختلف نصب دم است که به تحلیل و بررسی تاثیر این پارامترهای هندسی و کنترلی بر میزان نیروهای آیرودینامیکی لیفت و درگ پرداخته شده است. در این مقاله، ابتدا حرکت پیچ و پلانچ یک بالواره با استفاده از شبیه‌سازی عددی مورد اعتبار سنجی قرار گرفته است، سپس با در نظر گرفتن جریان تراکم ناپذیر، سه‌بعدی و ناپایا، از معادلات ناویر استوکس و مدل توربولانسیSST  برای محاسبه مقادیر نیروهای آیرودینامیکی و تاثیر پارامترهای کنترلی بر روی مدل پرنده بالزن طراحی شده، استفاده گردیده است. در پایان نتایج در شرایط مختلف پرواز و تحت تاثیر پارامترهای کنترلی استخراج و مقایسه می‌گردد.

دانلودها

دسترسی به دانلود اطلاعات مقدور نیست.

بیوگرافی نویسندگان

  • روح اله خوشخو، استادیار مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

        

  • محمد كرداميري ، کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

      

  • عطیه مانیان، - کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

      

مراجع

1. McMichael, J.M., Micro air vehicles-toward a new dimension in flight. http://www. arpa. gov/tto/MAV/mav_auvsi. html, 1997.

2. Keennon, M. and J. Grasmeyer. Development of two MAVs and vision of the future of MAV design. in AIAA International Air and Space Symposium and Exposition: The Next 100 Years. 2003.

3. Pines, D., Challenges facing small scale flight. PPT downloaded from internet, 2007.

4. Paranjape, A.A., et al., A flight mechanics-centric review of bird-scale flapping flight. International Journal of Aeronautical and Space Sciences, 2012. 13(3): p. 267-281.

5. Keennon, M., K. Klingebiel, and H. Won. Development of the nano hummingbird: A tailless flapping wing micro air vehicle. in 50th AIAA aerospace sciences meeting including the new horizons forum and aerospace exposition. 2012.

6. Ma, K.Y., et al., Controlled flight of a biologically inspired, insect-scale robot. Science, 2013. 340(6132): p. 603-607.

7. del Estal Herrero, A., et al., Flow visualization around a flapping-wing micro air vehicle in free flight using large-scale PIV. Aerospace, 2018. 5(4): p. 99.

8. Karásek, M., et al., A tailless aerial robotic flapper reveals that flies use torque coupling in rapid banked turns. Science, 2018. 361(6407): p. 1089-1094.

9. Ramezani, A., S.-J. Chung, and S. Hutchinson, A biomimetic robotic platform to study flight specializations of bats. Science Robotics, 2017. 2(3): p. eaal2505.

10. Ramezani, A., et al. Bat Bot (B2), a biologically inspired flying machine. in 2016 IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA). 2016. IEEE.

11. Tucker, V.A., Gliding birds: the effect of variable wing span. Journal of Experimental Biology, 1987. 133(1): p. 33-58.

12. Lee, S.Y., G.R. Scott, and W.K. Milsom, Have wing morphology or flight kinematics evolved for extreme high altitude migration in the bar-headed goose? Comparative Biochemistry and Physiology Part C: Toxicology & Pharmacology, 2008. 148(4): p. 324-331.

13. Altshuler, D.L., et al., The biophysics of bird flight: functional relationships integrate aerodynamics, morphology, kinematics, muscles, and sensors. Canadian Journal of Zoology, 2015. 93(12): p. 961-975.

14. Tobalske, B.W., Biomechanics of bird flight. Journal of Experimental Biology, 2007. 210(18): p. 3135-3146.

15. Lighthill, M., Hydromechanics of aquatic animal propulsion. Annual review of fluid mechanics, 1969. 1(1): p. 413-446.

16. Sun, M., Insect flight dynamics: stability and control. Reviews of Modern Physics, 2014. 86(2): p. 615-646.

17. Ellington, C.P., The aerodynamics of hovering insect flight. I. The quasi-steady analysis. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. B, Biological Sciences, 1984. 305(1122): p. 1-15.

18. Sane, S.P., The aerodynamics of insect flight. Journal of experimental biology, 2003. 206(23): p. 4191-4208.

19. Fry, S.N., R. Sayaman, and M.H. Dickinson, The aerodynamics of hovering flight in Drosophila. Journal of Experimental Biology, 2005. 208(12): p. 2303-2318.

20. Altshuler, D.L., et al., Short-amplitude high-frequency wing strokes determine the aerodynamics of honeybee flight. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2005. 102(50): p. 18213-18218.

21. Bross, M. and D. Rockwell, Flow structure on a simultaneously pitching and rotating wing. Journal of fluid mechanics, 2014. 756: p. 354-383.

دانلود

چاپ شده

2024-12-20

ارجاع به مقاله

عنوان: تحليل عددي ويژگی هاي آيروديناميكی هواپيماي بال زن. (2024). پایگاه مقالات مرکز همایشهای مهندسی توسعه, 1(5). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/300

مقالات مشابه

##common.pagination##

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.