بررسی ارتباط مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی

Authors

  • آرام سلیم‌فرد دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران. Author
  • رقیه وحدت استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران Author

Keywords:

مسئولیت پذیری شخصی, مسئولیت پذیری اجتماعی, اخلاق حرفه ای, عجین شدن با شغل, تطبیق پذیری شغلی, معلمان ابتدایی

Abstract

هدف بررسی ارتباط مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی تحقیق حاضر، توصیفی همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی نواحی یک و دو شهر اورمیه در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 2487 نفر بودند که نمونه آماری به روش تصادفی خوشه ای 335 نفر برآورد شد. داده­ها با  استفاده از پرسشنامه­های، مسئولیت پذیری اجتماعی (کارول، 1991)، اخلاق حرفه ای (قنبرپور و همکاران، 1398)، عجین شدن با شغل (شاوفلی و بیکر، ۲۰۰۲)، تطبیق پذیری شغلی (ساویکاس و پورفلی، 2012) و مسئولیت پذیری شخصی (مرگلر و شیلد، 2016)، جمع­آوری و با نرم افزارهای (SPSS V. 28) و (Lisrel V. 10) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی، اخلاق حرفه ای، عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی ارتباط مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق عجین شدن با شغل در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی از طریق تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد. بین مسئولیت پذیری شخصی با اخلاق حرفه ای از طریق تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی ارتباط غیرمستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد (P<0.01). سیستم آموزشی کشور باید باعث رسیدن معلمان به حرفه ای گرایی و تربیت دانش آموزانی حرفه ای شود تا دانش آموزان با کمک معلمان خود، در زمینه یادگیری به امر خودراهبری برسند و باعث موفقیت خویشتن و جامعه و اجتماع شوند.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • آرام سلیم‌فرد, دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران.

      

  • رقیه وحدت, استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران

      

References

1. Liu, Y., Liu, S., Zhang, Q., & Hu, L. (2021). Does perceived corporate social responsibility motivate hotel employees to voice? The role of felt obligation and positive emotions. Journal of Hospitality and Tourism Management, 48, 182-190.

2. Zhang, Y., & Cui, M. (2020). The impact of Corporate Social Responsibility on the enterprise value of China’s listed coal enterprises. The Extractive Industries and Society, 7(1), 138-145.

3. Bugdayci, S. (2019). Examining personal and social responsibility levels of secondary school students. Universal Journal of Educational Research, 7(1), 206-210.

4. Cheng, W. Y., Cheung, R. Y. M., & Chung, K. K. H. (2021). Understanding adolescents’ perceived social responsibility: The role of family cohesion, interdependent self-construal, and social trust. Journal of Adolescence, 89, 55-62.

5. Tymkiv, N. (2018). Forming competence of social responsibility in vocational training of future petroleum engineers (Based onforeign scholars' views). Comparative Professional Pedagogy, 8(3), 26-30.

6. Schiff, D. S., Logevall, E., Borenstein, J., Newstetter, W., Potts, C., & Zegura, E. (2021). Linking personal and professional social responsibility development to microethics and macroethics: Observations from early undergraduate education. Journal of Engineering Education, 110(1), 70-91.

7. Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business horizons, 34(4), 39-48.

8. Headley, S. A. A., & Melendez, K. (2020). Addressing contemporary challenges in the unified code of ethics for health educators. Health Education Journal, 79(4), 417-430.

9. MacNeill, K., Bolt, B., Barrett, E., McPherson, M., Sierra, M., Miller, S., & et al. (2021). An ethical engagement: Creative practice research, the academy and professional codes of conduct. Research Ethics, 17(1), 73-86.

10. مرادی دولیسکانی، م. و محمدی مهر، م. (1399). بررسی ارتباط بین اخلاق حرفه ای و کیفیت تدریس در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارتش. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 13(3)، 150-143.

11. Wilson, R. (2021). Ethical issues in teledentistry: Following the American Dental Association principles of ethics and code of professional conduct. The Journal of the American Dental Association, 152(2), 176-177.

12. Akcamete, G., Kayhan, N., & Yildirim, A. E. S. (2017). Scale of professional ethics for individuals working in the field of special education: Validity and reliability study. Cypriot Journal of Educational Sciences, 12(4), 202-217.

13. Guney, Z. (2019). Professional ethics in performance and educational technology. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 14(4), 190-200.

14. Burakgazi, S. G., Can, I., & Coskun, M. (2020). Exploring pre-service teachers' perceptions about professional ethics in teaching: Do gender, major, and academic achievement matter? International Journal of Progressive Education, 16(4), 213-228.

15. Mergler, A., & Shield, P. (2016). Development of the Personal Responsibility Scale for adolescents. Journal of adolescence, 51, 50-57.

16. Cai, M. (2022). Influence of Social Media on Corporate Communication Social Responsibility under Entrepreneurial Psychology. Frontiers in psychology, 13, 870373.

17. پندار، ز.، آزاد، ا. و سهرابی، ف. (1402). تدوین مدل مسئولیت‌پذیری شخصی بر اساس الگوی ارتباطی خانواده در نوجوانان با نقش واسطه‌ای سبک‌های هویتی. رویش روان شناسی، ۱۲(۲): ۶۳-۷۲.

18. Mir Hashemi, M. (2008). Predictors of job involvement in Islamic Azad university professors, Iranian psychologists Journal; 132-163.

19. Salanova, M. & Schaufeli, W. B. A. (2008). Cross-national study of work engagement as a mediator between job resources and proactive behavior. The International Journal of Human Resource Management, 19(1), 116-131.

20. Rich, B. L., Lepine, J. A. & Crawford, E. R. (2010). Job engagement: Antecedents and effects on job performance. Academy of management journal, 53(3), 617-635.

21. Christian, M. S., Garza, A. S. & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel Psychology; 64(1): 89-136.

22. Heidari, H. & Khashei, V. (2016). Analysis of the relationship between job characteristics and job adjustment of alumni. IRPHE. 22(1): 127-143.

23. Rahimi-Dadkan, N. & Nastiezaie, N. (2017). Relationship among Occupational Adjustment, Psychological Empowerment and Job Burnout in Faculty Members. rme. 8(4): 19-28.

24. Jiang, Z., Hu, X. & Wang, Z. (2018). Career adaptability and plateaus: The moderating effects of tenure and job self-efficacy. Journal of Vocational Behavior, 104, 59-71.

25. یوسفی سعیدآبادی، ر. و رادمریخی، س. (1402). اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی مدیران آموزشی در نظام آموزشی، دوازدهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، https://civilica.com/doc/1708186.

26. باقری، ر. (1402). مطالعه و بررسی مسئولیت پذیری اجتماعی در دانش آموزان، بیست و یکمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل، https://civilica.com/doc/1905244.

27. شقاقی، م. و مشایخ، ش. (1402). رابطه بین بیش اعتمادی مدیریت، مسئولیت پذیری اجتماعی، عملکرد شرکت و محدودیت های مالی، https://civilica.com/doc/1845322.

28. لندران اصفهانی، س. و فولادوند، س. (1402). بررسی رابطه ی بین مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، https://civilica.com/doc/1705713.

29. قمی اویلی، م. و جوادی، ه. (1401). نقش اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی بر پاسخگویی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان شرکت گاز غرب استان مازندران)، یازدهمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران، https://civilica.com/doc/1604884.

30. قموشی، ز.، میرکمالی، س. م. و احتشام، ز. (1401). رابطه کانون کنترل و مسئولیت پذیری اجتماعی با میانجی گری اخلاق حرفه ای در بین معلمان ابتدایی شهر ری. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 1401(16): 69-91.

31. عبادی باربین، ح.، صادقی بروجردی، س. و صابونچی، ر. (1400). نقش اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی بر رضایتمندی ورزشکاران. مطالعات جامعه شناسی، 53(14): 111-128.

32. Koch-Bayram, I. F. & Biemann, T. (2024). How Corporate Social (Ir)Responsibility Influences Employees’ Private Prosocial Behavior: An Experimental Study. J Bus Ethics, 1-16.

33. Tziner, A. & Persoff, M. (2024). The interplay between ethics, justice, corporate social responsibility, and performance management sustainability. Front. Psychol. 15:1323910.

34. Hersh, M. A. (2022). Professional ethics and social responsibility: military work and peacebuilding. AI & Soc. 37: 1545-1561.

35. Nguyen, N. T. T., Nguyen, N. P., & Hoai, T. T. (2021). Ethical leadership, corporate social responsibility, firm reputation, and firm performance: A serial mediation model. Journal of Heliyon, 7(4), e06809: 1-9.

36. Rossi, M., Festa, G., Chouaibi, S., Fait, M., & Papa, A. (2021). The effects of business ethics and corporate social responsibility on intellectual capital voluntary disclosure. Journal of Intellectual Capital, 22(7), 1-23.Rawlins, B. (2008). Measuring the relationship between organizational transparency and employee trust. Public Relations Journal, 2(2), 1-21.

37. قنبرپور، ا.، عباسیان، ح.، آراسته، ح. ر. و نو‌ابراهیم، ع. ر. (1398). طراحی الگوی اخلاق حرفه‌ای معلمان: یک مطالعه آمیخته. نوآوری‌های آموزشی، 18(1): 33-60.

38. Schaufeli, W. & A. Bakker (2003). Utrecht Work Engagement Scale, Preliminary Manual, Occupational Health Psychology Unit, Utrecht University.

39. Savickas, M. L., Porfeli, E. J. (2012). Career adapt-ability scale: construction, reliability and measurement equivalence across 13 countries. Journal of vocational behavior, 80: 661-673.

40. احمدی، م. و امانی ساری بگلو، ج. (1395). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در تحقیقات رفتاری. ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

بررسی ارتباط مسئولیت پذیری شخصی با مسئولیت پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه ای از طریق عجین شدن با شغل و تطبیق پذیری شغلی در معلمان ابتدایی. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(4). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/281

Similar Articles

51-60 of 170

You may also start an advanced similarity search for this article.