تبیین مولفه­های سبک زندگی دینی در مجموعه های تلوزیونی ماه رمضان سال 1397 سیمای جمهوری اسلامی ایران (شبکه های 3-2-1)

Authors

  • علی محمد موحدی متین دانشجوي دکتراي رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزي، تهران، جمهوري اسلامی ایران Author
  • سید محمد دادگران استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسـلام ی واحـد تهـرانمرکزي، تهران، جمهوري اسلامی ایران Author
  • محمدرضا رسولی استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسـلام ی واحـد تهـران مرکزي، تهران، جمهوري اسلامی ایران Author

Keywords:

تلویزیون, رسانه ملی, سبک زندگی, سریالهای خانوادگی, ماه رمضان

Abstract

هدف از مطالعه حاضر تبیین مولفه­های سبک زندگی دینی در سریالهای خانوادگی ماه رمضان سال 1397 سیمای جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحب نظران و کارشناسان حوزه سبک زندگی و رسانه شامل اساتید دانشگاه، حوزه، مدیران و مسئولان رسانه ملی می باشد و در بخش کمی نیز جامعه ‌آماری شامل کلیه سریالهای پخش شده در ماه رمضان سال 1397 از شبکه های یک، دو و سه است. یافته های کیفی پژوهش مبین آن است که نوع پوشش، دین­باوری، ارتباطات اخلاقی اسلامی، خویشتن­داری، کمک به دیگران، توجه به ارزشهای اقتصادی همراه با گذشت و کمک به دیگران، بخشش، صداقت، تعاون، آثار اعمال، توسل به ائمه، توکل به خدا، امید، خانواده، صله رحم، تکریم ایتام، تقواگرایی، اعتدال و میانه­روی، پایبندی به ارزش­های اخلاقی مولفه­هایی از سبک زندگی دینی هستند که در سریالهای خانوادگی ماه رمضان سیمای جمهوری اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته­اند. یافته­های کمی نیز نشان داد که لباس و پوشش، خوردن و آشامیدن، مسکن و امکانات زندگی و خواب و بیداری بالاترین درصد فراوانی را در میان مولفه­های تعامل انسان با خود در سبک زندگی دینی دارا می­باشند.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • علی محمد موحدی متین, دانشجوي دکتراي رشته فرهنگ و ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزي، تهران، جمهوري اسلامی ایران

      

  • سید محمد دادگران, استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسـلام ی واحـد تهـرانمرکزي، تهران، جمهوري اسلامی ایران

      

  • محمدرضا رسولی , استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، دانشگاه آزاد اسـلام ی واحـد تهـران مرکزي، تهران، جمهوري اسلامی ایران

      

References

1. اباذری، یوسف و چاوشیان، حسن،(1381)، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی ، رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی ، نامه علوم اجتماعی ، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1381، 27-3

2. افشانی، سیدعلیرضا و رسولی نژاد، سیدپویا و کاویانی، محمد و سمیعی، حمیدرضا، (1393)، بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی مردم شهر یزد، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، دوره: 8، شماره 14.

3. اکبری، کمال و لطفی خاچکی، بهنام، (۱۳۹۷)، تحلیل نشانه شناختی آگهی های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از منظر سبک زندگی، فصلنامه رادیو تلویزیون 12 (27).

4. ترابی، فرشته، (1399)، سبک زندگی اسلامی و رضایت از زندگی در زنان شاغل و خانه‌دار، پایان¬ نامه کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی.

5. جوادی آملی، عبد الله.(1391). مفاتیح الحیاة، نشر اسراء.

6. حسن¬زاده، نیلوفر، (1399)، امیدبخش‌ترین آیات قرآن و نقش و تأثیر آن در سبک زندگی اسلامی، پایان¬ نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی مراغه.

7. حسنیان، غزاله و بنی هاشمی، سید محسن و سبحانی، عبدالرضا، (1400)، تقابل فرهنگی و دینی محتوای برنامه های غذایی ماهواره ای با اصول سبک زندگی تغذیه ای ایرانی-اسلامی، دو فصلنامه دین و ارتباطات، دوره: 28، شماره 59.

8. رضوی زاده، نورالدین، (1385)، بررسی تاثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 31.

9. ساروخانی، باقر، (1385)، جامعه‌شناسی ارتباطات: اصول و مبانی(چاپ هفدهم)، تهران: نشراطلاعات.

10. شریفی، احمدحسین(1392)، هميشه بهار: اخلاق و سبک زندگي اسلامي،قم:نشرمعارف

11. شعبانی, محمدجواد؛ مهراب صادق نیا و سیدمرتضی میرتبار، (۱۳۹۸)، تبیین مولفه امید در سبک زندگی دینی و نقش رسانه دیداری تلویزیون در گسترش امیدآفرینی دینی، پژوهش‌نامه سبک زندگی 5 (1).

12. طباخی ممقانی، جواد، (1396)، رسانه، سبک زندگی و ترجیحات سیاسی شهروندان در تهران،کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی،تهران.

13. طغیانی، مجتبی؛ کجباف، محمدباقر، و بهرام پور، مهدی. (1392). رابطه سبک زندگی اسلامی با نگرش های ناکارآمد در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دوره 14، شماره 4 (پیاپی 54)، 44-36.

14. عبیدی، فاطمه. (1391)، بررسی تاثیراستفاده از رسانه‌های جمعی بر سبک زندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد گرمسار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

15. عرب¬کنگان، الهه، (1399)، تاثیر سبک زندگی قرآنی درتمدن سازی نوین اسلامی از منظر آیات و روایات، پایان¬ نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی زاهدان.

16. فتحی، حبیب الله و جعفری، علی، (1396)، رابطه مصرف رسانه‌ای با تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، مقاله 7، دوره 3، شماره 9، 255-221.

17. کرایب، یان، (1395)، نظریه اجتماعی کلاسیک: مقدمه‌ای بر اندیشه مارکس، وبر ، دورکیم، زیمل، ترجمه شهناز مسمی¬پرست، تهران: نشر آگه.

18. گلی، عطیه، (1396)، بررسی مقایسه ای میزان تاثیر رادیو و تلویزیون بر سبک زندگی دینی در شهرهای مشهد و نیشابور، چهارمین همایش بین‌المللی مدیریت رسانه،تهران.

19. گیدنز، آنتونی، (1393)، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ نهم.

20. مهرانیان، سمیه و جدیدیان، احمدعلی و ذوقی پایدار، محمدرضا، (1396)، میزان مصرف رسانه (تعاملی و غیرتعاملی) و رابطه ی آن با سبک زندگی، سازگاری اجتماعی و هویت اجتماعی کارکنان ادارات دولتی شهر همدان،کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21، رشت.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

تبیین مولفه­های سبک زندگی دینی در مجموعه های تلوزیونی ماه رمضان سال 1397 سیمای جمهوری اسلامی ایران (شبکه های 3-2-1). (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(4). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/250

Similar Articles

1-10 of 49

You may also start an advanced similarity search for this article.