تبیین مولفههای سبک زندگی دینی در مجموعه های تلوزیونی ماه رمضان سال 1397 سیمای جمهوری اسلامی ایران (شبکه های 3-2-1)
Keywords:
تلویزیون, رسانه ملی, سبک زندگی, سریالهای خانوادگی, ماه رمضانAbstract
هدف از مطالعه حاضر تبیین مولفههای سبک زندگی دینی در سریالهای خانوادگی ماه رمضان سال 1397 سیمای جمهوری اسلامی ایران است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحب نظران و کارشناسان حوزه سبک زندگی و رسانه شامل اساتید دانشگاه، حوزه، مدیران و مسئولان رسانه ملی می باشد و در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کلیه سریالهای پخش شده در ماه رمضان سال 1397 از شبکه های یک، دو و سه است. یافته های کیفی پژوهش مبین آن است که نوع پوشش، دینباوری، ارتباطات اخلاقی اسلامی، خویشتنداری، کمک به دیگران، توجه به ارزشهای اقتصادی همراه با گذشت و کمک به دیگران، بخشش، صداقت، تعاون، آثار اعمال، توسل به ائمه، توکل به خدا، امید، خانواده، صله رحم، تکریم ایتام، تقواگرایی، اعتدال و میانهروی، پایبندی به ارزشهای اخلاقی مولفههایی از سبک زندگی دینی هستند که در سریالهای خانوادگی ماه رمضان سیمای جمهوری اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفتهاند. یافتههای کمی نیز نشان داد که لباس و پوشش، خوردن و آشامیدن، مسکن و امکانات زندگی و خواب و بیداری بالاترین درصد فراوانی را در میان مولفههای تعامل انسان با خود در سبک زندگی دینی دارا میباشند.
Downloads
References
1. اباذری، یوسف و چاوشیان، حسن،(1381)، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی ، رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی ، نامه علوم اجتماعی ، شماره 20 ، پاییز و زمستان 1381، 27-3
2. افشانی، سیدعلیرضا و رسولی نژاد، سیدپویا و کاویانی، محمد و سمیعی، حمیدرضا، (1393)، بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی مردم شهر یزد، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، دوره: 8، شماره 14.
3. اکبری، کمال و لطفی خاچکی، بهنام، (۱۳۹۷)، تحلیل نشانه شناختی آگهی های بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران از منظر سبک زندگی، فصلنامه رادیو تلویزیون 12 (27).
4. ترابی، فرشته، (1399)، سبک زندگی اسلامی و رضایت از زندگی در زنان شاغل و خانهدار، پایان¬ نامه کارشناسی ارشد رشته علوم انسانی، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی.
5. جوادی آملی، عبد الله.(1391). مفاتیح الحیاة، نشر اسراء.
6. حسن¬زاده، نیلوفر، (1399)، امیدبخشترین آیات قرآن و نقش و تأثیر آن در سبک زندگی اسلامی، پایان¬ نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی مراغه.
7. حسنیان، غزاله و بنی هاشمی، سید محسن و سبحانی، عبدالرضا، (1400)، تقابل فرهنگی و دینی محتوای برنامه های غذایی ماهواره ای با اصول سبک زندگی تغذیه ای ایرانی-اسلامی، دو فصلنامه دین و ارتباطات، دوره: 28، شماره 59.
8. رضوی زاده، نورالدین، (1385)، بررسی تاثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 31.
9. ساروخانی، باقر، (1385)، جامعهشناسی ارتباطات: اصول و مبانی(چاپ هفدهم)، تهران: نشراطلاعات.
10. شریفی، احمدحسین(1392)، هميشه بهار: اخلاق و سبک زندگي اسلامي،قم:نشرمعارف
11. شعبانی, محمدجواد؛ مهراب صادق نیا و سیدمرتضی میرتبار، (۱۳۹۸)، تبیین مولفه امید در سبک زندگی دینی و نقش رسانه دیداری تلویزیون در گسترش امیدآفرینی دینی، پژوهشنامه سبک زندگی 5 (1).
12. طباخی ممقانی، جواد، (1396)، رسانه، سبک زندگی و ترجیحات سیاسی شهروندان در تهران،کنفرانس سالانه پژوهش در علوم انسانی و مطالعات اجتماعی،تهران.
13. طغیانی، مجتبی؛ کجباف، محمدباقر، و بهرام پور، مهدی. (1392). رابطه سبک زندگی اسلامی با نگرش های ناکارآمد در دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دوره 14، شماره 4 (پیاپی 54)، 44-36.
14. عبیدی، فاطمه. (1391)، بررسی تاثیراستفاده از رسانههای جمعی بر سبک زندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
15. عرب¬کنگان، الهه، (1399)، تاثیر سبک زندگی قرآنی درتمدن سازی نوین اسلامی از منظر آیات و روایات، پایان¬ نامه کارشناسی ارشد رشته الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی زاهدان.
16. فتحی، حبیب الله و جعفری، علی، (1396)، رابطه مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، مقاله 7، دوره 3، شماره 9، 255-221.
17. کرایب، یان، (1395)، نظریه اجتماعی کلاسیک: مقدمهای بر اندیشه مارکس، وبر ، دورکیم، زیمل، ترجمه شهناز مسمی¬پرست، تهران: نشر آگه.
18. گلی، عطیه، (1396)، بررسی مقایسه ای میزان تاثیر رادیو و تلویزیون بر سبک زندگی دینی در شهرهای مشهد و نیشابور، چهارمین همایش بینالمللی مدیریت رسانه،تهران.
19. گیدنز، آنتونی، (1393)، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ نهم.
20. مهرانیان، سمیه و جدیدیان، احمدعلی و ذوقی پایدار، محمدرضا، (1396)، میزان مصرف رسانه (تعاملی و غیرتعاملی) و رابطه ی آن با سبک زندگی، سازگاری اجتماعی و هویت اجتماعی کارکنان ادارات دولتی شهر همدان،کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21، رشت.