اثر میانجی رضایت بازدیدکنندگان از پاکیزگی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست (CHSE) بر وفاداری بازدیدکنندگان با استفاده از مدل معادلات ساختاری  (مطالعه موردی: شرکت چاپ ایران زمین)

Authors

  • مجید افشار دانشجوي دکتری تخصصی ایمنی،بهداشت و محیط زیست HSE، ، دانشکده محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ايران Author

Keywords:

رضایت بازدیدکنندگان, پاکیزگی, ایمنی, بهداشت و محیط زیست (CHSE), وفاداری بازدیدکنندگان, مدل معادلات ساختاری (SEM)

Abstract

پژوهش حاضر با هدف اثر میانجی رضایت بازدیدکنندگان از پاکیزگی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست (CHSE) بر وفاداری بازدیدکنندگان با استفاده از مدل معادلات ساختاری در شرکت چاپ ایران زمین صورت گرفته است. بنابراين در ابتدا ابعاد و گویه های رضایت بازدیدکنندگان از پاکیزگی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست (CHSE) و وفاداری بازدیدکنندگان شناسائي شده و سپس روابط بين متغيرهاي شناسائي شده ارائه گرديده است. براي گردآوري داده‌هاي مربوط به سنجش متغيرهاي تحقيق از یک پرسشنامه استاندارد استفاده شده است که در مجموع شامل شش سازه و 30 سؤال است. براي بررسي روايي پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شده است. براي محاسبه پايايي از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده گرديد و پايائي پرسشنامه برابر 826/0 محاسبه شد که بسيار مطلوب ارزيابي گرديده است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه مشتریان شرکت چاپ ایران زمین است. پس از اطمينان از روائي و پايائي مقياس‌هاي طراحي شده براساس محاسبات انجام شده، پرسشنامه‌ها در نمونه‌اي به حجم 384 نفر توزيع شد.براي تجزيه و تحليل داده‌هاي گردآوري شده و تعيين روابط بين متغيرها نيز از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن متغیرها و مدل معادلات ساختاری برای بررسی فرضیات تحقیق بهره گرفته شده است. همچنين تجزيه و تحليل داده‌هاي بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و LISREL صورت گرفته است. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته در رابطه با فرضیات پژوهش، رضایت بازدیدکنندگان در رابطه بین پاکیزگی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان و وفاداری بازدیدکنندگان شرکت چاپ ایران زمین نقش میانجی دارد.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • مجید افشار, دانشجوي دکتری تخصصی ایمنی،بهداشت و محیط زیست HSE، ، دانشکده محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ايران

      

References

1) آزاد، ناصر؛ موسوی فرد، مهتاب السادات؛ (1401) "تأثیر اقدامات بازاریابی پایدار بر وفاداری برند در محصولات لبنی با توجه به نقش تصویر برند، اعتماد و رضایت مشتریان" فصلنامه دانش کارآفرینی، دوره 2، شماره 4، پیاپی 4.

2) اسدی، سید احسان؛ خادمی، فاطمه؛ (1401) " بررسی تاثیر استقرار استانداردهای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و مدیریت زیست محیطی بر عوامل محیطی و رضایت کارکنان در مجتمع صنعتی مورچه خورت اصفهان- یک مطالعه قبل و بعد" ششمین کنفرانس بین المللی بهداشت، بحران و ایمنی.

3) اکبری، حمید؛ سربندی، فهیمه؛ (1401) " بررسی ارتباط مدیریت ایمنی سلامت با رضایت شغلی و بهبود عملکرد کارکنان در مراکز تولیدی (مورد مطالعه: شرکت واحد صنعتی پيشاک هاکوپیان) " بهداشت کار و ارتقای سلامت، دروه 6، شماره 2، صص 256-268.

4) بهاری، جعفر؛ بهاری، شهلا؛ (1400) " رابطه بین کیفیت خدمات و رضایت، وفاداری و اعتماد مشتری، در هتل-های انقلاب و لاله شهر تهران" دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، دوره 9، شماره 18، صص 231-250.

5) بهرامی، شهاب؛ کیانی، محمدسعید؛ نظری، لیلا؛ بررسی انتظارات مشتریان در ابعاد ایمنی و بهداشتی از اماکن ورزشی به منظور افزایش وفاداری و حضور مجدد، فصلنامه جغرافیا و روابط انسانی، (1401)، دوره 4، شماره4.

6) بهشتی، فاطمه؛ بررسی مزایای رقابتی وجود بخشی به¬عنوان HSE در وبسایت سازمان ها، کنفرانس بین المللی تکنیک های توسعه پایدار در مدیریت و مهندسی صنایع با رویکرد شناخت چالش های دائمی، (1400)، دوره نهم.

7) بیابانی، اعظم؛ ذکایی، مجتبی؛ فلاحتی، محسن؛ (1400) " بررسی ارتباط شیوع حوادث شغلی با فاکتورهای فردی و شغلی در محیط کار مطالعه موردی: صنایع استان قم" فصلنامه بهداشت کار و ارتقای سلامت، دوره 5، شماره 3.

8) پاسبان، محمد؛ ابراهیمی، محمدصادق؛ محمدی پور، علی؛ نظام آراستگی 5S در سازمان، همایش ملی سالیانه علوم مدیریت نوین، (1395)، دوره سوم، گرگان.

9) پرمون، غلامحسین؛ روحی، پرهام؛ روحی، پژمان؛ (1400) " اصول بازرسی ایمنی (به همراه مجموعه چک لیست‌های بازرسی)" انتشارات: فن آوران، چاپ اول.

10) توکلی، احمد؛ کفاش پور، آذر؛ نیکو، حسین؛ بررسی تأثیر کیفیت خدمات درك شده بر وفاداري مشتري به واسطه ي تصویر ذهنی شرکت و رضایت مشتري با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر هزینه¬هاي جابجایی (مورد مطالعه: شعب بانک سینا در مشهد)، پژوهش¬هاي مدیریت راهبردي، (1397)، دوره 23، شماره 65، صص 185-207.

11) جعفری ندوشن، مهدی؛ مقصودی، علی؛ (1399) " ارزیابی تأثیر اجرای برنامه های مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست کاری: یک مطالعه مروری " سیزدهمین همایش دانشجویی تازه های علوم بهداشتی کشور.

12) حبیبی، طیبه؛ دوامی، امیرحسین؛ (1400) "بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث ناشی از کار ثبت شده در اداره کار و اموراجتماعی شهرستان آبادان" یازدهمین همایش سراسری محیط زیست، انرژی و منابع طبیعی پایدار.

13) حسین زاده، جواد؛ اولاد عظیمی، حسین؛ جوادیان، رضا؛ براری، وحید؛ (1400) " بررسی نقش سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست HSE-MS در کاهش حوادث" پنجمین کنفرانس علوم و فناوری های شیمی کاربردی: نفت، گاز و پتروشیمی.

14) شاهسوئی، عباس؛ (1399) " ایمنی و بهداشت محیط کار" ناشران: دانشگاه جامع علمی- کاربردی، مرکز نشر دانشگاهی.

15) صالحی، صادق؛ بهاری، جعفر؛ محمدی، سمیرا؛ تأثیر کیفیت رابطه با مشتری بر وفاداری مشتریان در صنعت رستوران داری، فصلنامه علمی مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، (1399)، دوره 15، شماره 50، صص 61-95.

16) طوسی، محمدعلی؛ سادات رسول، سیدمهدی؛ شفیعا، سپیده؛ (1400) " شناسايي عوامل مؤثر بر تجربه مشتری و تأثیر رضايت مشتری بر خريد مجدد در خرده¬فروشي¬های آنلاين (موردمطالعه: ديجيکالا)" چشم انداز مدیریت صنعتی، دوره 11، شماره 41، صص 271-293.

17) علیزاده، سید شمس الدین؛ (1400) " سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (ویژه بازرسان کار و مسئولین ایمنی)" ناشر: مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، چاپ اول.

18) غیاثی، مجید؛ بیگی، الهام؛ بررسی عوامل کیفی موثر بر کیفیت ادراک شده مشتری و وفاداری رفتاری نسبت به برند، کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، (1397)، دوره چهارم.

19) فرهمند، فرزاد؛ عسگرپور، رسول؛ (1401) "مروری بر اثر پیاده سازی و اجرای نظام آراستگی(5S) در شرکت های تولیدی" سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.

20) فلاح مدواری، روح اله؛ فرهنگ دهقان، سمیه؛ لعل، فریدون؛ عباسی بلوچخانه، فائزه؛ فلاح مدواری، علیرضا؛ (1399) " طراحی و اعتبار یابی پرسشنامه بررسی میزان رضایت کارکنان از وضعیت سیستم مدیریت بهداشت حرفه ای، ایمنی و محیط زیست(HSE-MS)" مهندسی بهداشت حرفه ای، دوره 7، شماره 1، صص 31-40.

21) قاسمی، مازیار؛ جمالی، طاهر؛ تاثیر ارزیابی کیفیت خدمات در وفاداری مشتری با نقش میانجی ارزش درک شده و رضایت مشتری، کنگره و نمایشگاه بین المللی صنعت و بازار سازهای نوین، (1401)، دوره اول.

22) قربانی سلجو، رحیم؛ افضلی، ندا؛ شیخ الاسلامی، نادر؛ صالحی صدقیانی، جمشید؛ روحی دهبنه، سودابه؛ فرهاد، سعید؛ (1400) " بررسی تأثیر استقرار مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در کاهش مخاطرات آزمایشگاهی بر اساس استاندارد 10551 در انستیتو پاستور ایران" فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت، دوره 12، شماره 46، صص 187-211.

23) کاکویی دینکی، عیسی؛ (1400) " نظام آراستگی" انتشارات: به اندیش، چاپ اول.

24) لسانی، سید بهزاد؛ مشهدی، علی؛ حبیب نژاد، احمد؛ حبیبی مجنده، محمد؛ (1399) " راهکارهای حفاظت از محیط زیست در فعالیت¬های اقتصادی در ایران" فصلنامۀ مطالعات حقوق عمومی، دورۀ 50، شماره 3، صص 899-920.

25) میرسراجی، شبنم؛ کریمی، علی؛ عابدی، مجتبی؛ عرب عامری، رضا؛ اسماعیلی، احمد؛ حمزئیان زیارانی، مصطفی؛ ناصرزاده، زهرا؛ علیزاده، شمس الدین؛ (1399) "ایمنی برای محیط کار" انتشارات: فن آوران، چاپ سوم.

26) Ardiansyah, I., Krisnadi, A. R., Dewantara, Y. F., & Hanifah, R. D. (2022, December). Analysis of Tourist Satisfaction Towards Implementation of CHSE Protocol for Homestay in Cilember Tourism Village. In International Academic Conference on Tourism (INTACT)" Post Pandemic Tourism: Trends and Future Directions"(INTACT 2022) (pp. 319-339). Atlantis Press.

27) Banwo, A. O., & Du, J. (2019). Workplace pro-environmental behaviors in small and medium-sized enterprises: An employee level analysis. Journal of Global Entrepreneurship Research, 9, 1-20.

28) BRYAN, L. Q. (2022). EVALUATION OF HOUSEKEEPING ISSUES ON CONSTRUCTION SITES IN SINGAPORE.

29) Desai, P. P., Dafale, V. S., Kumbhar, G. S., Kamble, R. V., & Kale, M. S. (2022). A STUDY ON EMPLOYEE HEALTH, SAFETY & CLEANLINESS IN MECHANICAL INDUSTRY. Journal homepage: www. ijrpr. com ISSN, 2582, 7421.

30) Inggita, J., Satrya, I. D. G., & Anshori, M. Y. (2022). Implementation of CHSE (Cleanliness, Health, Safety, Environment Sustainability) to Gain Consumer Trust at Primebiz Hotel Surabaya. Advances in Global Economics and Business Journal, 3(2), 70-79.

31) Lasarudin, A., Alvianna, S., Zuhria, A. S., & Hidayatullah, S. (2022). Mediation Effect of Visitor Satisfaction from Cleanliness, Health, Safety, and Environment Sustainable (CHSE) Relationships on Visitor Loyalty at Kaliwatu Rafting Tourist Destinations Batu City. International Journal of Research in Engineering, Science and Management, 5(1), 1-7.

32) Malinda, A., & Soediantono, D. (2022). Benefits of implementing ISO 45001 occupational health and safety management systems and implementation suggestion in the defense industry: A literature review. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(2), 35-47.

33) Reese, C. D. (2018). Occupational health and safety management: a practical approach. CRC press.

34) Saraswati, E. (2022). Market Orientation, Service Quality on Customer Satisfaction and Loyalty: Study on Sharia Banking in Indonesia. Golden Ratio of Marketing and Applied Psychology of Business, 2(1), 26-41.

35) Todorovic, M., & Cupic, M. (2017). How does 5s implementation affect company performance? A case study applied to a subsidiary of a rubber goods manufacturer from Serbia. Engineering Economics, 28(3), 311-322.

36) Vatani J, Farhadi Hassankiadeh R, Faghihnia Torshizi Y. The new structure of economic evaluation health, safety and environment-management system (hse-ms) approach to estimate the cost of accident human. Iran Occupational Health; (2019), 15(6): 52-62.

37) Zerrari, Z. (2021). The effect of occupational health and safety programs on organizational loyalty (Master's thesis, Altınbaş Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü).

38) Zondo, R. W. D. (2021). Effectiveness of housekeeping methodology on productivity in the automotive parts manufacturing organisation in South Africa. QUALITY-ACCESS TO SUCCESS, Vol. 22, Issue 181.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

اثر میانجی رضایت بازدیدکنندگان از پاکیزگی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست (CHSE) بر وفاداری بازدیدکنندگان با استفاده از مدل معادلات ساختاری  (مطالعه موردی: شرکت چاپ ایران زمین). (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(4). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/195

Similar Articles

11-20 of 174

You may also start an advanced similarity search for this article.