بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی و عزت نفس با درماندگی آموخته شده در دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی دوم شهر اهواز
کلمات کلیدی:
درماندگیآموختهشده, حمایت اجتماعی, عزت نفسچکیده
عواقب درماندگی آموخته شده برای دانشآموزان میتواند شامل کاهش عزت نفس و خودکارآمدی، و کاهش کیفیت زندگی باشد. دانشآموزانی که احساس درماندگی میکنند، ممکن است کمتر در فعالیتهای کلاسی شرکت کنند، عملکرد ضعیفی در امتحانات داشته باشند و از تحصیل منصرف شوند. این وضعیت نه تنها بر عملکرد تحصیلی تأثیر منفی میگذارد، بلکه میتواند سلامت روانی و جسمی آنها را نیز به خطر بیاندازد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی و عزت نفس با درماندگی آموخته شده در دانش آموزان پسر دوره ی متوسطهی دوم شهر اهواز انجام شده است.
روش پژوهش، همبستگی چندگانه است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر اهواز که در سال ۰۳-۱۴۰۲ مشغول به تحصیل بودند. به این منظور ۲۹۱ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت(۱۹۸۸)-۷۴/۰-، عزت نفس کوپراسمیت(۱۹۷۵)- ۷۸/۰- و درماندگی آموخته شده کوینلس ونلسون(۱۹۸۸) -۸۳/۰- استفاده شد. از طریق فرمول همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی محاسبه شد و مرکزیت و پراکندگی داده ها نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطهی بین حمایت اجتماعی و عزتنفس با درماندگی آموختهشده، با سطح معناداری ۰۵/۰ به دست آمده است. این به این معنی است که با احتمال ۵ درصد یا کمتر، میتوان گفت که این رابطه معنادار است و نتایج آزمونها نشاندهنده وجود رابطهای معنادار بین این متغیرها میباشد.
دانلودها
مراجع
[۱]Abramson, L. Y., Seligman, M. E., & Teasdale, J. D. (1978). Learned helplessness in humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87(1), 49-74.
[۲]Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), 879-889.
[۳]Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., & Vohs, K. D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4(1), 1-44. DOI: 10.1111/1529-1006.01431.
[۴]Alloy, L. B., & Abramson, L. Y. (2006). The role of cognitive vulnerability in the onset of depression. Cognitive Therapy and Research, 30(2), 157-168.
[۵]Hankin, B. L., & Abela, J. R. (2016). Development of depression and anxiety. In Handbook of Depression (3rd ed.), 328-355.
[۶]Meyer, B., & Seligman, M. E. (2016). Learned helplessness and its implications. Annual Review of Clinical Psychology, 12, 413-437.
[7]فرخی، احمد و محمد زاده، حسن (۱۳۸۳) بررسی تاثیر شکست(درماندگی آموخته شده) بر یادگیری و عملکر مهارت حرکتی در دانش جویان تربیت بدنی دانشگاه ارومیه فصلنامه المپیک، سال دوازدهم . شماره ۴(پیاپی ۲۸) صفحه ی ۳۱ تا ۴۱
[8]ظهور پرونده، وجیهه و پاسبان، سعیده (۱۳۹۸) رابطه حمايت اجتماعي و تاب آوري با اضطراب اجتماعي و درماندگي روان شناختي مادران كودكان استثنايي مجله فصلنامه خانواده پژوهی سال پانزدهم شماره ۵۸ تابستان ۱۳۹۸ صفحات ۳۰۱ تا ۲۸۳
[9] امیربان ،سیده خدیجه و عبد خدایی، محمدسعید و کارشکی،حسین (۱۳۹۶) نقش میانجی گرانه اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان در رابطه ی درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره مطالعات تربیتی و روانشناسی) دانشگاه فردوسی مشهد دوره (۷) شماره ۲ پاییز وزمستان ۱۳۹۶ صفحه ۵ تا ۲۲
[10]وطن خواه،حمید رضا و نیک آمال، میترا و نیک شعار، لیلا (۱۳۹۰)اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر درماندگی آموخته شده و عزت نفس دانشجویان نشریه تحقیقات روانشناختی سال ۱۳۹۰ دوره ۳ شماره ۱۰ صفحات ۵۵ تا ۶۶
[11]صورتی، پوران (۱۴۰۰). نقش میانجیگر درماندگی روان شناختی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده با فشارخون اولیه در معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه . نشریه مطالعات ناتوانی سال ۱۴۰۰ دوره ۱۱ شماره ۱(۱۹ پیاپی)
[12]علی پور، لیلا (۱۴۰۰). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و هیجان تحصیلی با بهداشت روانی دانشآموزان. مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي. مشهد. شماره 1 فروردين- ارديبهشت ،1401 صفحه ۴۲۷-۴۲۰.
[13]کیاء، سیما و شعبانی، حسن و احقر، قدسی و مدانلو،مهناز. تأثیرآموزش مهارت ابراز وجود بر عزت نفس دانشآموزان. نشریه روان پرستاری، دوره ۴ ، شماره ،۱ فروردین و اردیبهشت ،۱۳۹۵، ۴۶-۳۸
[14]فتحی، آیت اله و رضاپور، یوسف و یاقوتی آذر، شهرام. تعيين رابطه بيـن نياز هاى بنيادين و حمايت اجتماعى با سازگارى اجتماعى در دانش آموزان دختـر و پسر. فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی (۱۳۸۹) ۱۴۶-۱۳۱