بررسی سیستم توزيع مناسب شاول کامیون و ارائه ضريب تطبیق در معدن مس سرچشمه

نویسندگان

  • سامان قادری دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی معدن نویسنده
  • راحب باقرپور استاد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی معدن نویسنده
  • سعید میرزائی مشاور صنعتی، کارشناس ارشد مکانیک سنگ، امور معدن، مجتمع معدن مس سرچشمه نویسنده

کلمات کلیدی:

ناوگان ناهمگن, ضریب تطبیق, سیستم توزیع, مدیریت ناوگان, روش های ابتکاری

چکیده

استخراج معدن شامل حفاری، انفجار، بارگیری و باربری می­شود. در مسئله هزینه‌های استخراج معدن، بیشترین هزینه مربوطه به بخش بارگیری و باربری معدن می­شود که برای مدیریت ناوگان حائز اهمیت است. در بین روش های حمل­ونقل، روش کامیون شاول متداول ترین روش در بین معادن روباز است که از نظر هزینه 50 تا 60 درصد هزینه های معدن­کاری را به خود اختصاص داده است.  بارگیری با ماشین‌آلات شاول و لودر انجام می­شود. در مبحث باربری می‌توان به چند روش که در معادن سطحی مورداستفاده قرار می‌گیرد اشاره کرد. حمل مواد توسط نوار نقاله، نقاله هوایی، ریلی و کامیون انجام می­شود. در این پژوهش ناوگان ناهمگن شاول - کامیون معدن مس سرچشمه که از 16 شاول و 38 کامیون تشکیل شده مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی نشان داد که در هرشیفت 6 یا 7 شاول مشغول به کار هستند. ضریب تطبیق یک شاخص برای نشان دادن بهره­وری ناوگان شاول کامیون است. مقدار ضریب تطبیق برای ناوگان حمل­ونقل مس سرچشمه برابر با 4/0 است. نتیجه­ی مقدار ضریب تطبیق نشان داد که تعداد کامیون در ناوگان کافی نیست و شاول­ها منتظر کامیون‌ها هستند. با توجه به کامیون­های پیمانکاران و وجود تنها یک سنگ­شکن اولیه باعث شد که زمان انتظار کامیون­های معدن مس سرچشمه در صف سنگ­شکن افزایش پیدا کند. در نتیجه شاول­ها باید در انتظار رسیدن کامیون­ها برای بارگیری باشند. بررسی داده­های برداشت شده از ناوگان این نتیجه را تأیید کرد. در بررسی­های انجام شده، میانگین زمان انتظار شاول­ها 404 ثاینه، زمان انتظار کامیون برای بارگیری 290 ثانیه و زمان انتظار کامیون در صف سنگ شکن 317 ثانیه به دست آمد. دلیل انتظار کامیون­ها عدم نظارت بر عملیات بارگیری و باربری می­باشد. سیستم توزیع  مناسب کامیون­ها برای کاهش انتظار زمان شاول­ها استفاده از روش کاهش زمان انتظار شاول که در دسته بندی روش ­های ابتکاری قرار دارد پیشنهاد شد.

بیوگرافی نویسندگان

  • سامان قادری، دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی معدن

      

  • راحب باقرپور، استاد، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشکده مهندسی معدن

      

  • سعید میرزائی، مشاور صنعتی، کارشناس ارشد مکانیک سنگ، امور معدن، مجتمع معدن مس سرچشمه

      

مراجع

1- Howard, J., “Introductory mining engineering,” Book Introductory mining engineering, Series Introductory mining engineering, ed., Editor ed.^eds., Academic Page, 2021, pp.

2- Hai, D.V., “Optimization of truck and shovel for haulage system in the cao son mine, Viet Nam using queuing theory,” Prince of Songkla University, 2016.

3- Zeng, W., Baafi, E., and Walker, D., “A simulation model to study bunching effect of a truck-shovel system”, International Journal of Mining, Reclamation and Environment, Vol. 33, pp. 102-117, 2019.

4- Zhang, Y., Zhao, Z., Bi, L., Wang, L., and Gu, Q., “Determination of truck–shovel configuration of open-pit mine: a simulation method based on mathematical model”, Sustainability, Vol. 14, pp. 12338, 2022.

5- Dindarloo, S., Osanloo, M., and Frimpong, S., “A stochastic simulation framework for truck and shovel selection and sizing in open pit mines”, Journal of the Southern African Institute of Mining and Metallurgy, Vol. 115, pp. 209-219, 2015.

6- Chaowasakoo, P., “Matching truck-and-shovel operations in open-pit mines using statistical data-dispatching strategies, match factor, and age-based maintenance”, Vol., 2017.

7- Nehring, M., Knights, P., Kizil, M., and Hay, E., “A comparison of strategic mine planning approaches for in-pit crushing and conveying, and truck/shovel systems”, International journal of mining science and technology, Vol. 28, pp. 205-214, 2018.

8- Chaowasakoo, P., Seppälä, H., Koivo, H., and Zhou, Q., “Improving fleet management in mines: The benefit of heterogeneous match factor”, European Journal of Operational Research, Vol. 261, pp. 1052-1065, 2017.

9- Zeng, W., “A simulation model for truck-shovel operation”, Vol., 2018.

10- Ghaziania, H.H., Monjezi, M., Mousavi, A., Dehghani, H., and Bakhtavar, E., “Design of loading and transportation fleet in open-pit mines using simulation approach and metaheuristic algorithms”, Journal of Mining and Environment, Vol. 12, pp. 1177-1188, 2021.

11- Burt, C.N., and Caccetta, L., “Match factor for heterogeneous truck and loader fleets”, International Journal of Mining, Reclamation and Environment, Vol. 21, pp. 262-270, 2007.

دانلود

چاپ شده

2024-10-26

ارجاع به مقاله

بررسی سیستم توزيع مناسب شاول کامیون و ارائه ضريب تطبیق در معدن مس سرچشمه. (2024). پایگاه مقالات مرکز همایشهای مهندسی توسعه, 1(3). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/139

مقالات مشابه

##common.pagination##

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.