اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر مشکلات رفتاری کودکان و رضایت از زندگی مادران

Authors

  • مریم یگانه فرد دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره¬ی خانواده، دانشکده¬ی غیر دولتی - غیر انتفاهی رفاه Author
  • وحید هادی پور کارشناسی ارشد روان¬سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران، ایران Author

Keywords:

فرزندپروری مبتنی بر ایماگوتراپی, مشکلات رفتاری کودکان, رضایت از زندگی مادران

Abstract

شیوه­های برخورد و روش­های فرزندپروری والدین در شکل­گیری شخصیت و هویت فرزندان­شان نقش مهم و اساسی دارد. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر مشکلات رفتاری کودکان و رضایت از زندگی مادران انجام شد. در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه­ی آماری شامل مادران دارای کودکان با مشکلات رفتاری شهر تهران بود که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده، 30 نفر انتخاب شده و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. آموزش فرزندپروری مبتنی بر ایماگوتراپی به منظور بهبود مشكلات رفتاري کودکان و بالا رفتن رضایت از زندگی مادران بر روی گروه آزمایش انجام شد و با پرسشنامه­ی رضایت از زندگی داینر (SWLS) و پرسشنامه­ی مشكلات رفتاري کودکان و نوجوانان آخنباخ (CBCL)، تفاوت دو گروه کنترل و آزمایش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مشکلات رفتاری کودکان بین دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین رضایت از زندگی مادران نیز بین دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. بر اساس یافته­ها شیوه­ی فرزندپروری مبتنی بر ایماگوتراپی، می­تواند روش مطلوبی برای مادران کودکان با مشکلات رفتاری باشد که این مهم، می­تواند رضایت از زندگی مادران را نیز بهبود بخشد.

Author Biographies

  • مریم یگانه فرد, دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره¬ی خانواده، دانشکده¬ی غیر دولتی - غیر انتفاهی رفاه

                                                            

  • وحید هادی پور , کارشناسی ارشد روان¬سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران، ایران

                                                  

References

1. آرمسترانگ، ک.، اُگ، ج.، اشلی، س. و جان والش، ا. (2018). "درمان مشکلات رفتاری کودکان،" [امیری مجد، م. ترجمه فارسی.] تهران: ارجمند.

2. Lochman, J. and Szczepanki, R. (1999). “Externalizing conditions. in V. Shwean, and D. Saklofske (Eds),” Handbook of psychological characteristics of exceptional children. (pp. 219- 246). New York: plenum.

3. McGee, R., partridge, F., Williams, S. and silva, P. (1991). “A twelve-year follow-up of pre-school hyperactive children.” Journal of Abnormal child psychology, 21, 179-198.

4. سادوک، ب. ج.، سادوک، و. آ. و روئیز، پ. (2015). "خلاصه روان پزشکی کاپلان و سادوک،" [رضاعی، ف. ترجمه فارسی.] نهران: ارجمند.

5. Achenbach, T. M. and Rescorla, L. A. (2001). “Manual for the ASEBA School-Age forma & profile.” Vermont University, Department of Psychiatry.

6. Kazdin, A. E. and Whitley, MK. (2006). “Comorbidity, Case Complexity, and effects of evidence- based treatment for children referred for disruptive behavior.” Journal of consulting and clinical psychology, 74, 455- 467.

7. Newland, A. Newton, M. Finch, L. Harbke, R. C. and Podlog, L. “Moderating variables in the relationship between mental toughness and performance in basketball.” Journal of Sport and Health Science. 2013; 2(3): 184-92

8. Dannenberg, G. and Baker, B. (1993). “The impact of young children with externalizing behaviors on their families.” Journal of Abnormal child psychology, 21, 179- 98.

9. Diener, E. D., Oishi, S. H., and Lucas, R. E. (2003). “Personality construct, and cognitive evaluation of life.” Annual Review of Psychology, 45: 403-425.

10. Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J. and Griffin, S. (1985). “The Satisfaction with Life Scale.” Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

11. Briesmester, J. M. and Charles, E. (2007). “Handbook of parent training: Helping parents prevent and solve problem behaviors.” Third edition. Edited by James M. Briesmester & Charles E. Schaefer. John Wiley & Sons, Inc. Hoboken, New Jersey.

12. Costin, Y., Hill-Smith, A., Vance, A. and Luk, E. (2012). “Parent group treatments for children with oppositionaldefiant disorder.” Australian E-Journal for the Advancement of Mental Health: 2; 3،1.

13. بشردوست، ن.، زندی¬پور، ط. و رضائیان، ح. (1393)، "تأثیر آموزش سبک¬های فرزندپروری (مهارت¬های والدینی) بر تغییر نگرش مادران باردار نوبت اوّل به مقوله فرزندپروری،" مطالعات زن و خانواده، 2(2)، 65-94.

14. Hendrix, H. and Hunt, H. (1998). “Giving the love that heals.” New York: Simon and Schuster. https://books.google.com/books?id=HmBNFFVIJWIC&dq

15. هندریکس، ه. و هانت، ه. (1398). "عشق التیام¬بخش،" [رحمانی¬شمس، ح.، موسوی اله¬رودی، ف.، اسلام¬لو، س.، نظری، س. م. و نجات، ح. ترجمه فارسی. [تهران: سده دانش.

16. Hendrix, H. and Hunt, H. (2019). “Giving the love that heals: A guide for parents.” [Rahmani Shams, H., Mousavi Lahroudi, F., Eslamloo, S., Nazari, S. M. & H. Nejat, Persian Trans]. Tehran: Sadeh Danesh. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/5784674

17. حیاتی، م.، سلگی، م.، یوسفی، ن. و متین، ح. (1399)، "اثربخشی آموزش فرزندپروری هشیار مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر تعامل والد - کودک مادران فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری،" مجلّه علمی پژوهشی ناتوانی¬های یادگیری، دوره 10، شماره 2.

18. نیلی احمدآبادی، ز.، باقری، ف. و سلیمی بجستانی، ح. (1398)، "اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری با تأکید بر نظریه انتخاب بر بهبود رابطه والد - فرزندی و رضایت از زندگی مادران،" فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(39)، 99-122.

19. متین، ح.، اخوان غلامی، م. و احمدی، ص. (1397)، "اثربخشي آموزش ‌تنظيم ‌هيجان بر تعامل والد - كودك مادران داراي فرزند با ‌ناتواني يادگيري،" مجلّه ناتوانی¬های یادگیری، دوره 8، شماره 1، 89-71.

20. غریبی، ح.، شیدایی، آ. و رستمی، چ. (1395)، " اثربخشی آموزش مهارت¬هاي فرزندپروري بر پیوند والدینی، استرس درك شده و کیفیت زندگی مادران داراي کودك پیش¬دبستانی،" مجلّه سلامت و مراقبت، دوره 18، شماره 4، 305-292.

21. باقری، م.، سجّادیان، ا. و قمرانی، ا. (1398)، "اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر کاهش خشم مادران و مشکلات رفتاری کودکان آن‌ها،" مجلّه پژوهش در روان¬درمانی کودک و نوجوان، دوره 2، شماره 1، 20-6.

22. دارابی، م.، معنویپور، د. و محمّدی، ا. (1402)، " اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر مشکلات رفتاری کودک و فقدان لذّت¬جویی مادران دارای کودک کم توان ذهنی آموزش¬پذیر ،"نشریه پرستاری کودک، دوره 5، شماره 3، 16-8.

23. سماواتیان، ح.، کلانتری، م.، اصلی¬پور، ع. و عابدی، ا. (1400)، "اثربخشی درمان شناختی رفتاری والد - کودک بر مشکلات رفتاری هیجانی کودکان سوگ،" فصلنامه¬ علمی - پژوهشی فرهنگ مشاورعه و روان¬درمانی، دوره 12، شماره 47، 220-195.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد ایماگوتراپی بر مشکلات رفتاری کودکان و رضایت از زندگی مادران. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(2). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/60

Similar Articles

11-20 of 88

You may also start an advanced similarity search for this article.