«تحلیل شاخص‌های مؤثر بر عملکرد بهینه در مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی»

Authors

  • عباس اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری آذربایجان غربی Author

Keywords:

مدیریت‌, منابع انسانی, سازمان

Abstract

بدون شک، عملکرد و کارایی سازمان از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت در هر سازمان محسوب‌می‌شود. عملکرد سازمان می‌تواند از طریق طراحی و تدوین استراتژی‌هایی برای دستیابی به بالاترین سطح رضایت ارباب و رجوع، ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب و ایجاد مزیت‌های رقابتی بهینه‌سازی شود. در دنیای امروز، توسعه منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان به‌عنوان یکی از ابزارهای مؤثر برای افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های فردی و گروهی آن‌ها در راستای اهداف سازمانی و بهبود کارایی و اثر بخشی سازمانی شناخته می‌شود. در شرایط کنونی، برتری رقابتی، ایجاد ارزش و تضمین رشد پایدار به‌طور فزاینده‌ای به نقش سرمایه انسانی سازمان‌ها، شامل دانش، نگرش، رفتار، قابلیت‌ها و تجربیات کارکنان وابسته‌است. این تحقیق از نظر هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار می‌گیرد و هدف آن توسعه دانش کاربردی در یک حوزه خاص است. همچنین، از نظر روش جمع‌آوری اطلاعات، این تحقیق توصیفی-تحلیلی می‌باشد. جامعه آماری این مطالعه را ٣١٧ نفر از خبرگان و نخبگان سازمانی استان آذربایجان غربی تشکیل می‌دهند که شاخص‌های مؤثر بر مدیریت مطلوب منابع انسانی در سازمان از نگاه آنها مورد سنجش و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • عباس اصلانی, مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری آذربایجان غربی

      

References

١- اسکات، ریچارد. ١٩٩٢. سازمان‌ها: سیستم‌های عقلایی‌، طبیعی و باز. ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی و فلورا سلطانی تیرانی‌. ١٣٧٤. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

٢- - رضائیان، علی، اصول مدیریت ١٣٧٧، - تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.

٣- افجه‌، علی‌اکبر و اسماعیل‌زاده، محمد (١٣٨٨) پژوهش رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد شرکت‌ها. مدیریت توسعه و تحول، ٢، ٩ - ١٩.

٤- تسلیمی، محمد سعید، - دکتر ١٣٧٦، مدیریت تحول سازمانی - تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی‌.

٥- - بلاچارد، کارلوس و راندولف‌: ١٣٧٨، مدیریت تواناسازی کارکنان ترجمه دکتر مهدی ایران‌نژاد، ویراستار مصطفی قریب‌- تهران: مدیران، سال ١٥٩ ص: مصور.

٦- تدبیر / شماره ١١٩- دی ١٣٨٠ «راهنمای مدیران «با مدیریت سایت مرکز اطلاعات فنی ایران نویسنده: حمید مولانا.

٧- عبداﷲ شفیع‌آبادی، ١٣٧٦، راهنمایی‌ومشاوره شغلی‌وحرفه‌ای، رشد،

٨- استیفن پی رابینز، ١٣٧٨، رفتار سازمانی جلد اول، ترجمه پارسائیان اعرابی.

٩- صانعی‌، حسین، ١٣٨٨، استراتژی‌های مدیریت منابع انسانی‌، مجله تدبیر، ٢٤، ٢٧ - ٣٣

١٠- عباس محمدزاده و آرمن مهروژان، ١٣٧٥، رفتار سازمانی نگرش اقتضایی‌، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی‌.

١١- نوراﷲ خلیل‌زاده، ١٣٧٨. بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت‌شغلی دانشجو معلمان دانشگاه پیام‌نور ارومیه شغل، رضایت شغلی، مجله معرفت

Latin Sources

1. Ackoff, Russell L. 1970.A Concept of Corporate Planning .New York: Wiley - Interscience.

2. Atuahene-Gima, K (1993). Determinants of technology licensing intentions: an empirical analysis of Australian engineering firms". Journal of productinnovation management, 10, 230-240.

3. Baker, Michael. 1996. Marketing strategy. InInternational Encylopedia ofBusiness & Management. Vol.4.Edited by Malcolm Warner. London :Rotledge. 3333-3347.

4. Brennan, R., G.Felekis & D.Goldring (2003). Strategic management of marketing and human resources in further education colleges.. Journal of Further and Higher Education, 27(2), 143– 156.

5. Carroll, Stephen J. and Henry L. Tosi. 1973.Management by ObjectivesApplications and Research.New York: The Macmillan Company.

6. Chen, Ch.J., Huang, J.W. (2009). Strategic human resource practices and innovation performance —The mediating role of knowledge management capacity. Journal of Business Research, 62, 104– 114.

7. Collins, C.J. & Clark, K.D. (2003). Strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: the role of human resource in creating organizational competitive advantage.Academy of Management Journal, 46(6), 740–51.

8. Daft, Richard L. 1998.Organization Theory and Design.Ohio: South-Western College Publishing.

9. DuBrin, Andrew J., R. Duane Ireland, and J. Clifton Williams 1989.Management and Organization.Cincinnati: South-Western.

10. Etzioni, Amitai. 1964.Modern Organizations.New Jersey: Prentice-Hall.

11. French, Wendell L. and Cecil H. Bell. 1990.Organization Development.New Jersey: Prentice-Hall.

12. Hampton, David R. 1986.Management. New York: McGraw-Hill.

13. Harrison, E. Frank. 1987.The Managerial Decision-Making Process. Houghton Mifflin Company.

14. Adler, P.S., Kwon, S. (2002). Social Capital: Prospects for a New Concept. Academy of Management Review, 27, 17–40.

15. Asghar Ali, M., Hussain, A., and Azim, A.(2013).Organizational Investment in Social Capital (OISC) and Employee Job Performance: Moderation by Employee Job Engagement. International Review of Management and Business Research, 2(1), 250-257.

16. Avey J.B., Reichard, R.J., Luthans, F., Mhatre, K.H.(2011). Meta-Analysis of the Impact of Positive Psychological Capital on Employee Attitudes, Behaviors, and Performance. Human resource development quarterly , 22(2), 127-152.

17. Bandura.A. (1997). Effect of Perceived Control Ability and Performance Standards on Self Regulation of Complex Decision Making, Journal of Personality And Social Psychology, 56, 805-814.

18. Choudhury, J.(2011). HR Configuration, Social Capital and Organization Performance, Theoretical Synthesis and Empirical Analysis. The Journal of Commerce, 3(3),1-9.

19. Chow, I.H.(2009). The Relationship Between Social Capital, Organizational Citizenship behavior, and Performance Outcomes: an Empirical Study from China, S.A.M. Advanced Management Journal, 74( 3),44-53.

20. Collins, C. J., & Clark, K. D. (2006). Strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: the role of human resource in creating organizational competitive advantage. Academy of Management Journal, 46(6), 74–51.

21. Cross.R., Parker, A., Pprusak,L., and Borgatti,S.P. (2001). Knowing what we know: Supporting Knowledge creation and sharing in social network. Organizational Dynamics, 30(2), 100-120.

22. Hansen, M. T. (1999). The search-transfer problem: The role of weak ties in sharing knowledge across organization subunits. Administrative Science Quarterly, 44(1), 82–111.

23. Hatala, J. (2006).Social network analysis in human resource development: A new methodology.Human Resource Development Review, 5(1), 45–71.

24. Hezlett, S. A., Gibson, S. K. (2007). Linking mentoring and social capital: Implications for career and organization development. Advances in Developing Human Resources, 9(3),384–412.

25. Huvila, I., Holmberg, S. and Widen-Wulff, G.(2010). Social Capital in Second Life.Online Information Review, 34( 2),295 – 316.

26. jensen, M.S., Luthans, F.(2006). Relationship between Entrepreneurs' Psychological Capital and Their Authentic Leadership. Journal Of Management Issues, XVII(2), 254-273.

27. Kraatz, M. S. (1998). Learning by association? Interorganizational networks and adaptation to environmental change. Academy of Management Journal,41(6), 621–643.

28. Laursen, K., & Foss, N. J. (2003). New human resource management practices, complementarities, and the impact on innovation performance. Cambridge Journal of Economics, 27(2), 43–63.

29. Leana, C. R., Van Buren H.J . (1999).Organizational Social Capital And Employment Practices. Academy of management Review, 24(3), 538-555.

30. Leana, C.R., Pil, F.K.(2006). Social Capital and Organizational Performance: Evidence from Urban Public School. Organization Science, 17(3), 353-366.

31. Levin, D. Z., & Cross, R. (2004). The strength of weak ties you can trust: The mediating role oftrust in effective knowledge transfer. Management Science, 50(11), 1477–1490.

32. Liu, Y., Combs, J.G., Ketchen Jr, D.J., and Ireland, R.D.(2007). The value of human resource management for organizational performance. Business Horizons, 50, 503–511

33. Luthans, F., Avey, J.B., Avolio, B.J., Norman, S.M., and Combs, G.M.(2006). Psychological Capital Development: Toward a Micro-intervention. Journal of Organizational Behavior, 27(3), 387–393.

34. Mortazavi, S., Shalbaf Yazdi, S.V., Amini, A.(2012). The Role of the Psychological Capital on Quality of Work Life And organization performance. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(2), 206-.712

35. Nurul Absar, M. Mohammed., Nimalathasan, Balasundaram,. Jilani, Abdul kader, M.M. (2010). Impact of HR Practices on Organizational Performance in 63.

36. Bangladesh, International Journal of Business Insights and Transformation, Volume 3/Issue 2/April – September, 10-19.

Downloads

Published

2025-01-20

How to Cite

«تحلیل شاخص‌های مؤثر بر عملکرد بهینه در مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های دولتی». (2025). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 2(6). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/309

Similar Articles

11-20 of 132

You may also start an advanced similarity search for this article.