تاثیر کارورزی بر صلاحیت های حرفه ای از طریق مسئولیت پذیری شخصی و فرهنگ پذیری در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
Keywords:
کارورزی, مسئولیت پذیری شخصی, فرهنگ پذیری, دانشجومعلمان, دانشگاه فرهنگیانAbstract
هدف بررسی تاثیر کارورزی بر صلاحیت های حرفه ای از طریق مسئولیت پذیری شخصی و فرهنگ پذیری در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی تحقیق حاضر، توصیفی پیمایشی به لحاظ بررسی روابط از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان اورمیه در سال تحصیلی 1403 به تعداد 885 نفر (535 نفر دانشجومعلم مرد و تعداد 350 نفر دانشجومعلم زن) بودند. نمونه آماری به روش تصادفی خوشه ای 270 نفر (163 نفر دانشجومعلم مرد و تعداد 107 نفر دانشجومعلم زن) برآورد شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای، صلاحیت حرفه ای (بابایی، 1393)، کارورزی (نووتروف، 2001)، مسئولیت پذیری شخصی (مرگلر و شیلد، 2016) و فرهنگ پذیری (عزیزی و همکاران، 1402)، جمعآوری و با نرم افزارهای (SPSS V. 28) و (Lisrel V. 10) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که کارورزی بر صلاحیت های حرفه ای، مسئولیت پذیری شخصی و فرهنگ پذیری در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نقش مستقیم دارد (P<0.01). مسئولیت پذیری شخصی بر صلاحیت های حرفه ای در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نقش مستقیم دارد (P<0.01). فرهنگ پذیری بر صلاحیت های حرفه ای در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نقش مستقیم دارد (P<0.01). کارورزی بر صلاحیت های حرفه ای از طریق مسئولیت پذیری شخصی در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نقش غیرمستقیم دارد (P<0.01). کارورزی بر صلاحیت های حرفه ای از طریق فرهنگ پذیری در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان نقش غیرمستقیم دارد (P<0.01). مسئولین امر باید به دانشجومعلمان در زمینه کسب این تجربیات کمک نمایند و بتوانند با توسعه و تقویت مسئولیت پذیری شخصی و اجتماعی آنها و تقویت روحیه همگرایی و فرهنگ پذیری دانشجومعلمان بر تقویت تدریس و یاددهی یادگیری آنها بیافزایند و باعث رسیدن آنها به اوج صلاحیتهای حرفه ای مدنظر سیستم آموزشی شوند و آینده کشور را بابت تربیت معلمانی دلسوز و با تجربه بالا بیمه نمایند.
Downloads
References
1. فرزانه، م.، پورکریمی، ج. و عزتی، م. (1394). بررسی رابطة صلاحیتهای حرفهای با توانمندی روانشناختی دبیران دوره متوسطه شهرستان شیروان. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8): 69-88.
2. Nijveldt, M., Beijaard, D., Brekelmans, M., & et al. (2005). Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgement process. International Journal of Educational Research, 43(1-2): 89-102.
3. دهدار، م.، ارباب، ا.، روشن رای، م. و لشکری، ع. (1397). کند و کاو شایستگی های معلمان. ماهنامه شباک، 4(37): 35-42.
4. Huntly H. (2008). Teachers’ work: Beginning teachers’ conceptions of competence. The Australian Educational Researcher, 35(1), 125-145.
5. دیبایی صابر، م.، عباسی، ع.، فتحی واجارگاه، ک. و صفایی موحد، س. (1399). تبیین مولفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(2): 109-123.
6. محمدیان، م.، صالحی عمران، ا. و درزی، ع. (1395). سیستم کارورزی دانشگاه فرهنگیان: قوت، ضعف، فرصت، تهدید، دومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، https://civilica.com/doc/597538.
7. Fathi Vajargah, K., & Shafiee, N. (2007). Evaluating the quality of the university curriculum (case of adult education curriculum), Journal of Curriculum Studies, 1(5), 26-1.
8. Abolhasani, Z., Dehghani, M., Javadipour, M., Salehi, K., & Mohamadhasani, N. (2021). Phenomenological Exploration of the Strengths and Weaknessesof Work and Technology Curriculum Implementation and Strategies to Improve Its Implementation, Journal of Educational Sciences, 28(1), 67-88.
9. Mir Heydari, A., Mohammadi Wendishi, Z., & Izadian, F. (2016). Internship; from yesterday to today, the Third International Conference on Research in Science and Technology, 19 June.
10. Parker III, E. T., Kilgo, C. A., Sheets, J. K. E., & Pascarella, E. T. (2016). The differential effects of internship participation on end-of-fourth-year GPA by demographic and institutional characteristics, Journal of College Student Development, 57(1), 104-109.
11. Anjum, S. (2020). Impact of internship programs on professional and personal development of business students: a case study from Pakistan, Future Business Journal, 6(2), 1-13.
12. Mergler, A., & Shield, P. (2016). Development of the Personal Responsibility Scale for adolescents. Journal of adolescence, 51, 50-57.
13. Cai, M. (2022). Influence of Social Media on Corporate Communication Social Responsibility under Entrepreneurial Psychology. Frontiers in psychology, 13, 870373.
14. پندار، ز.، آزاد، ا. و سهرابی، ف. (1402). تدوین مدل مسئولیتپذیری شخصی بر اساس الگوی ارتباطی خانواده در نوجوانان با نقش واسطهای سبکهای هویتی. رویش روان شناسی، ۱۲(۲): ۶۳-۷۲.
15. Berry, J. W. (2019). Acculturation: A personal journey across cultures. Cambridge University Press.
16. Berry, J. W., & Sam, D. L. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp. 27-42). New York, NY, USA:: Cambridge University Press.
17. Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual matters.
18. Razani, J., Burciaga, J., Madore, M., & Wong, J. (2007). Effects of acculturation on tests of attention and information processing in an ethnically diverse group. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(3), 333-341. doi:10.1016/j.acn.2007.01.008
19. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (5 th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
20. مرادی، م. و رحمانی، م. (1395). بررسی رابطه متقابل زبان و فرهنگ با استفاده از فرضیه نسبیت زبان شناختی. نقد زبان و ادبیات خارجی، 12(16): 237-258.
21. محمودی، م. (1403). شناسایی و تحلیل صلاحیت حرفه ای معلمان آموزش و پرورش استثنایی. نظریه و عمل در تربیت معلمان، 10(17): 109-124.
22. کوهستانی، م. (1402). تحولات آموزش و پرورش و صلاحیت های حرفه ای معلمان، دومین کنفرانس ملی تازه های روانشناسی تکاملی و تربیتی، بندرعباس، https://civilica.com/doc/1946625.
23. مزروعی، ن. و پورشافعی، ه. (1402). صلاحیت های حرفه ای معلمان ماهیت ابعاد و کاربردها، دومین کنفرانس ملی تازه های روانشناسی تکاملی و تربیتی، بندرعباس، https://civilica.com/doc/1946783.
24. محبی، ع.، فرهوش، م. و یداللهی، س. (1401). سنجش ابعاد صلاحیت های حرفه ای معلمان ایران: مطالعه مروری تلفیقی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 21(84): 29-64.
25. قریشی خوراسگانی، م. س. (1401). تأثیر کارورزی بر توسعه فردی و حرفهای دانشجویان: نقش میانجی مهارت. علوم تربیتی، 29(1): 185-202.
26. احمدی پور، م.، هاشمی، س. ا.، رنجبر، م. و بهروزی، م. (1400). بررسی الگوی صلاحیت های حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 12: 291-304.
27. قموشی، ز.، میرکمالی، س. م. و احتشام، ز. (1401). رابطه کانون کنترل و مسئولیت پذیری اجتماعی با میانجی گری اخلاق حرفه ای در بین معلمان ابتدایی شهر ری. پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره، 1401(16): 69-91.
28. Ansari, A. N., Bhutta, S., & Ahmad, S. (2024). Teacher Professional Education and Student Learning: A Secondary Analysis of Nationwide Data. 3: 80-104.
29. Obeka, O. N. (2024). Influence of Teachers Qualification on Students' Achievement in English language at the Upper Basic Education Level in Ebonyi State, Nigeria, British Journal of Education, Vol.12, Issue 4, 47-56.
30. Zahoor, F., Jumani, N. B., & Malik, S. (2019). Professional Qualifications and Competencies of Teacher Educators and Subject Teachers of Education: Gender Wise Analysis. Global Regional Review, IV: 158-167.
31. Bordoh, A., Eshun, I., Kwarteng, P., Osman, Sh., Brew, E., & Bakar, A. (2018). Professional Qualification of Teachers in Teaching and Learning of Social Studies Concepts in the Senior High Schools in Ghana. 25-28.
32. بابایی، ر. (1393). مقایسه صلاحیت حرفه¬ای و الگوی تدریس مورد استفاده بین معلمان فارغ التحصیل از مراکز تربیت معلم و سایر دانشگاه¬ها، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه محقق اردبیلی.
33. Novotorov, A. V. (2001). Perceived impact of internship and practical training programs on professional and personal growth: implications to agricultural and extension education. Iowa State University.
34. عزیزی، ا.، حمیدی، ف. و مشکوه، م. (1402). ساخت، عامل یابی و روایی سنجی مقیاسفرهنگ پذیری برای دانشآموزان دوزبانه ایرانی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 13(52): 90-111.
35. احمدی، م. و امانی ساری بگلو، ج. (1395). راهنمای کاربرد نرم افزار لیزرل در تحقیقات رفتاری. ارومیه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.