تحلیل ناوگان شاول کامیون معدن مس سرچشمه با استفاده از ضریب تطبیق

Authors

  • سامان قادری دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی معدن گرایش استخراج دانشگاه صنعتی اصفهان Author
  • راحب باقرپور استاد دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان Author
  • سعید میرزایی مشاور صنعتی، کارشناس ارشد مکانیک سنگ، امور معدن، مجتمع معدن مس سرچشمه Author

Keywords:

مواد معدنی, ذغال سنگ, مس سرچشمه

Abstract

در بین روش­های مختلف حمل­ونقل مواد معدنی یا باطله روش شاول کامیون کارآمدترین سیستم حمل­ونقل مواد است. از نقطه نظر عملیاتی، نحوه تخصیص بهینه کامیون به شاول از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل این کارآمد بودن این روش می­توان به انعطاف پذیردر برابر مسیر­های کوتاه و طولانی و کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی است. استخراج معدن شامل حفاری، انفجار، بارگیری و باربری می­شود که در مسئله هزینه‌های استخراج معدن، بیشترین هزینه مربوطه به بخش بارگیری و باربری معدن می­شود که برای مدیریت ناوگان حائز اهمیت است. روش شاول - کامیون متداول­ترین روش در روش­های حمل­ونقل است. ضریب تطبیق یک شاخص برای نشان دادن بهره­وری ناوگان شاول کامیون است علاوه بر این با توجه به مقدار ضریب تطبیق می­توان تخمینی از تعداد مناسب کامیون در ناوگان بدست آورد. ناوگان ناهمگن شاول - کامیون معدن مس سرچشمه که از 16 شاول و 38 کامیون تشکیل شده مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی نشان داد که در هرشیفت 6 یا 7 شاول مشغول به کار بودنند که مقدار ضریب تطبیق برابر مقدار ضریب تطبیق برای ناوگان حمل­ونقل معدن مس سرچشمه برابر با 4/0 است. نتیجه­ی مقدار ضریب تطبیق نشان داد که تعداد کامیون در ناوگان کافی نیست و شاول­ها منتظر کامیون‌ها هستند. میانگین زمان انتظار شاول­ها 404 ثاینه، زمان انتظار کامیون برای بارگیری 290 ثانیه و زمان انتظار کامیون در صف سنگ شکن 317 ثانیه به دست آمد.

Author Biographies

  • سامان قادری, دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی معدن گرایش استخراج دانشگاه صنعتی اصفهان

      

  • راحب باقرپور, استاد دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان

      

  • سعید میرزایی, مشاور صنعتی، کارشناس ارشد مکانیک سنگ، امور معدن، مجتمع معدن مس سرچشمه

      

References

[1]Howard, J., “Introductory mining engineering,” Book Introductory mining engineering, Series Introductory mining engineering, ed., Editor ed.^eds., Academic Page, 2021, pp.

[2]Hai, D.V., “Optimization of truck and shovel for haulage system in the cao son mine, Viet Nam using queuing theory,” Prince of Songkla University, 2016.

[3]Zeng, W., Baafi, E., and Walker, D., “A simulation model to study bunching effect of a truck-shovel system”, International Journal of Mining, Reclamation and Environment, Vol. 33, pp. 102-117, 2019.

[4]Zhang, Y., Zhao, Z., Bi, L., Wang, L., and Gu, Q., “Determination of truck–shovel configuration of open-pit mine: a simulation method based on mathematical model”, Sustainability, Vol. 14, pp. 12338, 2022.

[5]Dindarloo, S., Osanloo, M., and Frimpong, S., “A stochastic simulation framework for truck and shovel selection and sizing in open pit mines”, Journal of the Southern African Institute of Mining and Metallurgy, Vol. 115, pp. 209-219, 2015.

[6]Walker, S.C., Mine winding and transport, Elsevier, 2012.

[7]Chaowasakoo, P., Seppälä, H., Koivo, H., and Zhou, Q., “Digitalization of mine operations: Scenarios to benefit in real-time truck dispatching”, International Journal of Mining Science and Technology, Vol. 27, pp. 229-236, 2017.

[8]Nehring, M., Knights, P., Kizil, M., and Hay, E., “A comparison of strategic mine planning approaches for in-pit crushing and conveying, and truck/shovel systems”, International journal of mining science and technology, Vol. 28, pp. 205-214, 2018.

[9]Dzakpata, I., Knights, P., Kizil, M.S., Nehring, M., and Aminossadati, S.M., “Truck and shovel versus in-pit conveyor systems: a comparison of the valuable operating time”, Vol., 2016.

[10]Darling, P., SME mining engineering handbook, SME, 2011.

[11]Burt, C.N., and Caccetta, L., “Match factor for heterogeneous truck and loader fleets”, International Journal of Mining, Reclamation and Environment, Vol. 21, pp. 262-270, 2007.

[12]Chaowasakoo, P., Seppälä, H., Koivo, H., and Zhou, Q., “Improving fleet management in mines: The benefit of heterogeneous match factor”, European Journal of Operational Research, Vol. 261, pp. 1052-1065, 2017.

[13]Zeng, W., “A simulation model for truck-shovel operation”, Vol., 2018.

[14]Dabbagh, A., and Bagherpour, R., “Development of a match factor and comparison of its applicability with ant-colony algorithm in a heterogeneous transportation fleet in an open-pit mine”, Journal of Mining Science, Vol. 55, pp. 45-56, 2019.

[15]Dabbagh, A., and Bagherpour, R., “Investigating the Applicability of Imperialist Competitive Algorithm in the Problem of Allocating Truck to the Open Pit Mine”, Rudarsko-geološko-naftni zbornik, Vol. 34, 2019.

[16]Ozdemir, B., and Kumral, M., “Simulation-based optimization of truck-shovel material handling systems in multi-pit surface mines”, Simulation Modelling Practice and Theory, Vol. 95, pp. 36-48, 2019.

[17]Cheng, J.E., “Match factor determination of excavator-truck combination in surface mining: Case study of merit pila coalfield, Sarawak”, Geological Behavior, Vol. 3, pp. 28-29, 2019.

[18]Indrajaya, F., Taruna, Y., Barus, J.P., Hutajulu, Y.Y., Fidayanti, N., and Adnyano, A.I.A., “Fleet Management Simulation Using Queuing Theory to Achieve Coal Production Targets”, International Journal, Vol. 8, 2020.

[19]Ghaziania, H.H., Monjezi, M., Mousavi, A., Dehghani, H., and Bakhtavar, E., “Design of loading and transportation fleet in open-pit mines using simulation approach and metaheuristic algorithms”, Journal of Mining and Environment, Vol. 12, pp. 1177-1188, 2021.

[20]Burt, C.N., “An optimisation approach to materials handling in surface mines”, Vol., 2008.

Downloads

Published

2024-10-26

How to Cite

تحلیل ناوگان شاول کامیون معدن مس سرچشمه با استفاده از ضریب تطبیق. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(3). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/141

Similar Articles

21-26 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.