اثر بخشی روش یادگیری معکوس بر آموزش حضوری و الکترونیکی درس ریاضی
کلمات کلیدی:
آموزش الکترونیکی, آموزش معکوس, ریاضی, یادگیری معکوس.چکیده
یکی از مشکلات معلمان ریاضی، کمبود زمان بهویژه در درس ریاضی است. محدود بودن زمان آموزش ریاضی در کلاس درس باعث تضعیف پایه ریاضیات دانشآموزان شده است. از این رو، لازم است که معلمان از روشهای نوین آموزش استفاده کنند. یکی از این روشها، روش یادگیری معکوس است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رویکرد یادگیری معکوس بر نگرش و عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی در آموزش حضوری و الکترونیکی است. این پژوهش مطالعهای مروری است که اطلاعات آن از طریق بررسی کتابها، مقالات و پژوهشهای معتبر گردآوری شده است. نتایج نشان میدهد که روش یادگیری معکوس در درس ریاضیات، آموزشی دانشآموز محور است که نقشها و مسئولیتهای متفاوتی را برای معلم و دانشآموزان ایجاد کرده و موجب افزایش پیشرفت تحصیلی و بهبود عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی بهصورت آموزش حضوری یا الکترونیکی شده است.
مراجع
1. علم الهدایی، سید حسن (1397). اصول آموزش ریاضی. تهران: نما.
2. کاویانی، حسن؛ لیاقت دار، حسن؛ زمانی، بی بی عشرت؛ عابدینی، یاسمین (1396). سنتزپژوهی بازده های آموزشی کلاس معکوس در فعالیتهای یاددهی-یادگیری. فناوری آموزش، 12 (2)، 166-145.
3. Banitt, B. Theis, S. and Leeuwe, L.V. (2013), “The Effects of Technology Integration on Student Engagement,” Minnesota: St. Catherine University, USA.
4. طوفانی نژاد، ا. هوشمندجا، م. اله کرمی، آ. (1398), بررسی استفاده از رویکرد کلاس معکوس در آموزش عالی: یک مرور نظام مند. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 15 (53)، 224-183.
5. دیناروند، ع. (1397). بررسي تاثیر آموزش به روش معکوس بر جنبه های تحصیلي دانش آموزان مقطع ابتدایي. پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، دانشگاه پيام نور استان قزوين، ایران، 27 تیر.
6. Chen Hsieh, J. S. Wu, W. C. V. and Marek, M. W. (2017), “Using the Flipped Classroom to Enhance EFL Learning,” Computer Assisted Language Learning, 30(1), pp 1-21.
7. DeLozier, S. J. and Rhodes, M. G. (2017), “Flipped Classrooms: A Review of Key Ideas and Recommendations for Practice,” Educational Psychology Review, 29, pp 141–151.
8. McLaughlin, J. E. Gharkholonarehe, N. and Esserman, D. A. (2014), “The Flipped Classroom: A Course Redesign to Foster Learning and Engagement in a Health Professions School,” Academic Medicine, 89(2), pp 236-243.
9. Karimi, M. and Hamzavi, R. (2017), “The Effect of Flipped Model of Instruction on EFL Learners’ Reading Comprehension and Learners’ Attitudes,” Advances in Language and Literary Studies, 8(1), pp 95-103.
10. Mehring, J. (2016), “Present Research on the Flipped Classroom and Potential Tools for the EFL Classroom,” Computers in the Schools, 33(1), pp 1-10.
11. بیژن زاده، م. (1393). آموزش و یادگیری ریاضیات. تهران: خردمندان.
12. Wei, X. Cheng, I. L. Chen, N. S. Yang, X. Liu, Y. Dong, Y. and Kinshuk. (2020), “Effect of the Flipped Classroom on the Mathematics Performance of Middle School Students, ” Educational Technology Research and Development, 68(3), pp 1461–1484.
13. Shukla, N. J. and Mcinnis, E. (2021), “Flipped Classroom: Success with First Year Mathematics Students,” International Journal on Social and Education Sciences (IJonSES), 3(1), pp 32–47.
14. Tang, T. Abuhmaid, A. M. Olaimat, M. Oudat, D. M. Aldhaeebi, M. and Bamanger, E. (2020), “Efficiency of Flipped Classroom with Online-Based Teaching under COVID-19,” Interactive Learning Environments, 28(1), pp 1–12.