بررسی نقش فرهنگ سازمانی اسلامی بر عملکرد مالی سازمان
کلمات کلیدی:
فرهنگ سازمانی اسلامی, عملکرد مالی سازمان, ارزش های اسلامیچکیده
در جهان اسلام، فرهنگ سازمانی اسلامی الگویی مشترک و نسبتاً پایدار از ارزشها، باورها و اعتقادات اسلامی در یک سازمان که و هر گونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکان پذیر می باشد. هدف از تبیین فرهنگ سازمانی اسلامی شناساندن آن به افراد سازمان و ایجاد راه کارهای مناسب برای حل مشکلات درون و برون سازمان با توجه به ارزش های اسلامی می باشد. با توجه به اینکه در هزارة سوم، فرهنگ سازمانی به مقولهای نوین و بحث برانگیز بین صاحب نظران جامعه شناسی و دیگر حوزههای وابسته مبدل شده است و اندیشمندان مدلهای متعددی از فرهنگ سازمانی برای جامعة شرقی بر مبنای فرهنگهای غربی ارائه دادهاند، که این مدلها با مبانی اسلامی جامعة ایران سازگاری چندانی ندارد. لذا هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش فرهنگ سازمانی اسلامی بر عملکرد مالی سازمان ها می باشد و ارزش های اسلامی و عملکرد از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در این پژوهش با نگاه مثبت به فرهنگ سازمانی و عملکرد مالی سازمان را با رویکرد سلامی مد نظر قرار داده که سازمان ها در پی تثبیت آن ها هستند. در این تحقیق در پرداخت به روش پیمایشی و مطالعه کتابخانه ای انجام گرفته و ابزار گردآوری آن، فیش برداری می باشد. نتایج مطالعه فوق بیانگر این است که فرهنگ سازمانی اسلامی نقش موثری در بهبود عملکرد مالی سازمان ها ایفا می کند.
مراجع
[1]. عطاران، ج. الوانی، س. م. نقی امیری، ع. و شوشتری، م. (1396)، " تبیین مولفه های فرهنگ سازمانی اسلامی در پرتو اصول عقاید برگرفته از آیات قرآن کریم"، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 6، صص: 1-21.
[2]. صادقی، ع. مرادی، س. فقیه آرام، ب. عراقیه، ع. ر. و شریفیان، ل. (1400)، "شناسایی عوامل پیشران توسعة فرهنگ سازمانی اسلامی"، مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 19(3)، صص: 479 -506.
[3]. شریف زاده، ف. رضایی منش، ب. و عزتی، ا. ح. (1398)، " عوامل موثر بر نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی"، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 28(92)، صص: 135-163.
[4]. زرندی، س. و معدنی، ج. (1395)، " طراحی و تبیین مدل مطلوب فرهنگسازمانی اسلامی برای مقابله با فساد اداری در سازمان ها "، مطالعات رفتار سازمانی، 5(2)، صص: 85-117.
[5]. مقیمی، س. م. (1387)، " اخلاق سازمانی؛ جوهره فرهنگ سازمانی کارآمد"، مجله فرهنگ مدیریت، 6(17)، صص: 63-87.
[6]. زارعی متین، ح. (1377)،" تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش اسلامی در محیط کار و اثر آن بر رضایت شغلی"، مجله مجتمع آموزش عالی قم، 1(1)، صص: 138-119.
[7]. هادوی نژاد، م. نقی پور فر، و. ا. و دانایی فرد، ح. (1399)، " پیش فرض ها و ارزش های فرهنگ سازمانی اسلامی: پژوهشی در چارچوب مدل فرهنگ سازمانی شاین"، نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 9(47)، 93-120.
[8]. پرداختی، م. پرداختی، م. و گیوریان، ح. (1396)، " بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر توانمندی کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی، ماهنامه پژوهش ملل، 2(21)، صص: 121-134.
[9]. احمدی ندوشن، ع. (1394)، "بررسی نظری نقش فرهنگ و چگونگی اثرگذاری مولفه های فرهنگی بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی صنعت نفت"،کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
[10]. Howard, E. (2000), “Reengineering Yourself and Your Company”, Norwood, Massachusetts: Artech House.
[11]. مهدوي، غ. و گوینده، ک. (1388)، "رابطه ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده با بازده سهام"، پژوهشنامه حسابداري مالی و حسابرسی، 1(2)، صص: 61-86.
[12]. Lohman, C., Fortuin, L., and M. Wouters.(2004), “ Designing A Performance Measurement System”, European Journal of Operational Research, 6(3), 267.
[13]. Athanasso Ppulos A.D., Ballantine J.A. (1995), "Ratio and Frontier Analysis for Assessing Corporate Performance: Evidence from Grocery industry in the UK", Journal of the Operational Society, Vol. 46, pp. 440-427.
[14]. پورعلی، م. ح. حجامی، م. (۱۳۹۲)، " تأثیر عملکرد زیست محیطی بر عملکرد مالی شرکت ها؛ تبیین نقش متغیر مداخله گر افشای مسئولیت اجتماعی"، دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقاء مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی صنایع در سازمان ها ، گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی.
[15]. برادران حسن زاده، ر. نژادايراني، ف. و لطف الهي حقي، م. (1388)، " بررسي تطبيقي تاثير معيارهاي عملکرد مالي بر تصميم گيري مديران بانكها(دولتي و غيردولتي) با استفاده از تكنيك تحليل سلسله مراتبي(AHP)"، مديريت بهره وري(فراسوي مديريت)، 3(11)، صص: 185-212.
[16]. اسعدی، ع. و کیانی نژاد، آ. (1393)، " بررسی معیارهاي عملکرد مالی در شرکت هاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، نشریه دانش و پژوهش حسابداری، 39، صص: 1-21.
[17]. عبداله زاده درودي، ح. (1388)، "مقایسه محتواي اطلاعاتی نسبت جریان هاي نقدي، ارزش افزوده نقدي، سود حسابداري و ارزش افزوده بازار به ارزش دفتري کل دارایی هاي شرکت در ارزیابی عملکرد شرکت"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.
[18]. قدرتیان کاشان، ع. و انواري رستمی، ع. ا. (1383)، " طراحی مدل جامع ارزیابی عملکرد و رتبه بندي شرکت ها"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، ویژه نامه مدیریت، صص: 109-134.
[19]. Kim, T. T., Lee, G., Paek, S., & Lee, S. (2013), “Social capital, knowledge sharing and organizational performance: What structural relationship do they have in hotels?”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(5), 683-704.
[20]. Venkatraman, N., & Ramanujam, V. (1986), “Measurement of business performance in strategy research: A comparison of approaches”, Academy of management review, 11(4), 801-814.
[21]. Kaplan, R. S., Norton, D. P. (2004), “Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes”, Harvard Business School Press, Boston.
[22]. Pineno, C. J. (2002), “The balanced scorecard: an incremental approach model to health care management”, Journal of Health Care Finance, 28 (4), 69–80.
[23]. میر قانعی اردکانی، س. ج. ( 1396)، " بررسی تاثیر فرآیندهای عملیاتی و ظرفیت نوآوری بر عملکرد شرکت (مطالعه موردی؛ کارخانه گندله سازی شهرستان اردکان)". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
[24]. Danai, H. A., Ghezavat, F., & Ardakani, M. F. (2018), “The Effects of Intellectual Capital on firm Performance in Exporting Companies”, Academy of Social Science Journal, 3(6), 1191-1198.
[25]. Mozaheb, A., Alamolhodaei, S. M. A., & Ardakani, M. F. (2015), “ Effect of customer relationship management (CRM) on performance of small-medium sized enterprises (SMEs) using structural equations model (SEM)”, International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 5(2), 42-52.
[26]. عرب مازار يزدي م، فتح الهی م، کامرانی ج. (1386)، "دلايل موفقيت و شكست در پياده سازي سيستم هاي اطلاعاتي"، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ايران، 184، صص: 39-45.
[27]. ملکیان، ا. و اصغري، ج. (1385)، " مطالعه رابطه بین ارزش افزوده اقتصادي و نرخ بازده دارایی در راستاي ارزیابی عملکرد شرکت هاي پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار ایران"، بورس اقتصادي، شماره 54و55، شهریور و مهر، صص : 26-28.
[28]. عشایریف ط. جهان پرورف ط. آقازاده، پ. و بحری، ف. (1402)، " مطالعه تأثیر فرهنگسازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان در سازمان ها ی کشور"، مدیریت دولتی تطبیقی،1(2)، صص: 183-154.
[29]. صراف، ف. و روخ چکار، ح. (1397)، " تبيين رابطه سبک هاي رهبري تحولي ،فرهنگ سازماني و عملکرد پيش نيازهايي براي عملکرد پايدار سازمان هاي بخش دولتي و خصوصي"، نشريه چشم انداز حسابداري و مديريت. 1(3)، صص: 68- 55.
[30]. جعفري، م. ب. و اميرنژاد، ق. ( 1396)، "بررسي تاثير فرهنگ سازماني بر اساس مدل هافستد(بر خلاقيت)"، خط مشي گذاري عمومي در مديريت، 8(26)، صص: 79-89.
[31]. ایزدی، ل. قاسمی، ا. و گیاهی، م. (1393)، " آسیب شناسی فرهنگ سازمانی و نقش آن در عملکرد کارکنان شرکت توزیع نیروی برق جنوب استان کرمان"، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت، تهران.
[32]. Akpa, V. O., Asikhia, O. U., & Nneji, N. E. (2021), “Organizational culture and organizational performance: A review of literature”, International Journal of Advances in Engineering and Management, 3(1), 361-372.
[33]. Joseph, O. O., & Kibera, F. (2019), “Organizational culture and performance: Evidence from microfinance institutions in Kenya”, SAGE open, 9(1), 2158244019835934.
[34]. Hakim, Abdul. (2012), “The Implementation of Islamic Leadership and Islamic Organizational Culture and Its Influence on Islamic Working Motivation and Islamic Performance PT Bank Mu’amalat Indonesia Tbk”, Employee in the Central Java. Asia Pacific Management.
[35]. Yilmaz, c.; Ergan, E. (2008), “Organization culture and firm effectiveness: an examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy”, Journal of world business, 43(3), pp: 290-306.
[36]. قرآن كريم، (1388)، " ترجمه ناصر مكارم شيرازي"، تهران، نشر مهندسي سبز.
[37]. Tseng, S.-M., & Lee, P.-S. (2014), “The effect of knowledge management capability and dynamic capability on organizational performance”, Journal of Enterprise Information Management, 27(2), 158-179.