پیشبینی نشانگان اختلال شخصیت مرزی براساس تنظیم هیجانو انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان دختر
کلمات کلیدی:
اختلال شخصیت مرزی, انعطاف پذیری روانشناختی, تنظیم هیجان, دانشجوی دخترچکیده
اختلال شخصیت مرزی، اختلال روانی جدی و پیچیدهای است که حاوی یک الگوی فراگیر بیثبات در روابط بینفردی، خودانگاره، عواطف و تکانشگری است که از اوایل بزرگسالی آغاز میشود. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نشانگان اختلال شخصیت مرزی براساس تنظیم هیجان و انعطافپذیری روانشناختی در دانشجویان دختر انجام شد. این پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع همبستگی بود. تمامی دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشکده پزشکی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج در سال 1402 جمعیت آماری پژوهش را تشکیل دادند. با درنظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه و با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 140 نفر انتخاب و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004)، پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی(دنیس و وندورال، 2010) و پرسشنامه ارزیابی ویژگیهای اختلال شخصیت مرزی(موری، 1991) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحرافمعیار)، ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی با نرمافزار آماری SPSS-v26 انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بهترتیب بین دشواری تنظیم هیجان کل (518/0=r و 017/0>p)، انعطافپذیری روانشناختی کل (493/0=r و 023/0>p) و هر یک از زیرمقیاسهای آنها با نشانگان اختلال شخصیت مرزی در دانشجویان دختر، همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که دشواری تنظیم هیجان توان تبیین 23 درصد از واریانس نشانگان اختلال شخصیت مرزی، دشواری تنظیم هیجان توأم با انعطافپذیری شناختی 33 درصد واریانس نشانگان اختلال شخصیت مرزی و انعطافپذیری شناختی مستقل از دشواری تنظیم هیجان توان تبیین 10 درصد از این واریانس را داشتهاند. زیرمقیاسهای انعطافپذیری روانشناختی نیز توانستند 12 درصد از وایانس نشانگان اختلال شخصیت مرزی را پیشبینی کنند. بهترتیب مؤلفه ادراک گزینههای مختلف با ضریب بتای 36/0=β در میان متغیرهای انعطافپذیری روانشناختی و مؤلفه فقدان آگاهی هیجانی با ضریب بتای 21/0=β در میان متغیرهای دشواری تنظیم هیجان قویترین پیشبینی کنندهها بودند.
مراجع
1. Leucci, A. C., De Giorgi, I., Pelizza, L., Bortolotti, B., D'Adda, F., Gammino, L., ... & Menchetti, M. (2024). Borderline personality disorder and aggressive behavior: A study based on the DSM-5 alternative model. Journal of Psychiatric Research, 173, 367-371.
2. Bozzatello, P., Blua, C., Brandellero, D., Baldassarri, L., Brasso, C., Rocca, P., & Bellino, S. (2024). Gender differences in borderline personality disorder: a narrative review. Frontiers in Psychiatry, 15, 1320546.
3. Lamba, I., Rai, S., Praharaj, S. K., & Rege, S. (2024). Complex Trauma and Mentalizing Ability in College Students With or Without Borderline Personality Disorder: A Mixed Method Approach. Indian Journal of Psychological Medicine, 02537176241246078.
4. Schmidt, C., Soler, J., Vega, D., & Pascual, J. C. (2024). Practice matters: The role of mindfulness skills in emotion dysregulation in borderline personality disorder. Journal of Contextual Behavioral Science, 32, 100756.
5. Remeeus, M. G., Clarke, S. L., Feenstra, D. J., Van Eeren, H., Smits, M. L., Debruyne, S., ... & Hutsebaut, J. (2024). The (cost-) effectiveness of early intervention (MBT-early) versus standard protocolized treatment (CBT) for emerging borderline personality disorder in adolescents (the EARLY study): a study protocol for a randomized controlled trial. Trials, 25(1), 261.
6. Woolgar, S., Kealy, D., Cox, D., & Ben-David, S. (2024). Moderating effects of emotion regulation strategies on borderline personality symptoms in young adults with adverse childhood experiences. Cogent Mental Health, 3(1), 1-21.
7. Zetsche, U., Bürkner, P. C., Bohländer, J., Renneberg, B., Roepke, S., & Schulze, L. (2024). Daily Emotion Regulation in Major Depression and Borderline Personality Disorder. Clinical Psychological Science, 12(1), 161-170.
8. Wilner, J. G., Ronzio, B., Gillen, C., & Aguirre, B. (2024). Self-hatred: the unaddressed symptom of borderline personality disorder. Journal of personality disorders, 38(2), 157-170.
9. Leichsenring, F., Heim, N., Leweke, F., Spitzer, C., Steinert, C., & Kernberg, O. F. (2023). Borderline personality disorder: a review. JAMA, 329(8), 670-679.
10. Gartlehner, G., Crotty, K., Kennedy, S., Edlund, M. J., Ali, R., Siddiqui, M., ... & Viswanathan, M. (2021). Pharmacological treatments for borderline personality disorder: a systematic review and meta-analysis. CNS drugs, 1-15.
11. Skabeikyte, G., & Barkauskiene, R. (2021). A systematic review of the factors associated with the course of borderline personality disorder symptoms in adolescence. Borderline personality disorder and emotion dysregulation, 8, 1-11.
12. Taubner, S., & Sharp, C. (2024). Mental flexibility and epistemic trust through implicit social learning–A meta-model of change processes in psychotherapy with personality disorders. Clinical Psychology in Europe, 6, 1-16.
13. Mendes, A. L., Canavarro, M. C., & Ferreira, C. (2023). The roles of self-compassion and psychological flexibility in the psychological well-being of adolescent girls. Current Psychology, 42(15), 12604-12613.
14. Plys, E., Jacobs, M. L., Allen, R. S., & Arch, J. J. (2023). Psychological flexibility in older adulthood: A scoping review. Aging & Mental Health, 27(3), 453-465.
15. Ma, T. W., Yuen, A. S. K., & Yang, Z. (2023). The efficacy of acceptance and commitment therapy for chronic pain: a systematic review and meta-analysis. The Clinical Journal of Pain, 39(3), 147-157.
16. Lai, L., Liu, Y., McCracken, L. M., Li, Y., & Ren, Z. (2023). The efficacy of acceptance and commitment therapy for chronic pain: A three-level meta-analysis and a trial sequential analysis of randomized controlled trials. Behaviour Research and Therapy, 165, 104308.
17. کربلایی، محبوبه؛ یزدانبخش، کامران و کریمی، پروانه. (1400). پیش بینی بهزیستی روانشناختی براساس تنظیم هیجان، انعطاف پذیری شناختی و ذهن آگاهی در مبتلایان به سرطان، نشریه علمی روانشناسی سلامت، 10(1)، 160- 141.
18. کریمیان، زینب؛ اکبری، بهمن؛ اسدی مجره، سامره. (1401). اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر بر استعداد مصرف مواد افیونی و دشواری در تنظیم هیجان مبتلایان به مواد افیونی. نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 11(5)، 114-98.
19. احراری، عمادالدین؛ علی پور، فاطمه؛ مصلح، سیدقاسم و شیخعلی زاده، سیاوش. (1402). نقش تشخیصی مؤلفه های خودتنظیمی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در تمایز دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین. فصلنامه روانشناسی شناختی، 11(4)، 88- 74.
20. افشانی، عبدالمالک؛ اسماعیلیان، نسرین؛ دهقانی، محسن و مظاهری، محمدعلی. (1400). پیش بینی ویژگی های اختلال شخصیت مرزی براساس سبک های دلبستگی و تمایزیافتگی خود با میانجی گری تنظیم هیجان. فصلنامه خانواده پژوهی، 17(68)، 631- 612.
21. کیایی، شیرین؛ گلشنی، فاطمه؛ امامی پور، سوزان؛ باغداساریانس، آنیتا و بدیعی، محمدمهدی. (1400). مدل ساختاری اختلال شخصیت مرزی براساس تجارب کودک آزاری، ذهنیت طرحواره ای و فرزندپروری ادراک شده مادر با میانجی گری دشواری تنظیم هیجان. فصلنامه خانواده و بهداشت، 11(1)، 122- 105.
22. ضابطی، عطیه سادات و آفتاب، رویا. (1400). رابطه اجتناب تجربی و دشواری در تنظیم هیجان با اندیشه پردازی خودکشی با نقش واسطه ای دشواری های بین فردی. مجله پژوهش های کاربردی روانشناختی، 12(4)، 419- 399.
23. فاطمی نیا، محدثه؛ حسنی، فریبا؛ برجعلی، احمد و گلشنی، فاطمه. (1401). تبیین روابط علی بین انعطاف پذیری شناختی و رگه های اختلال شخصیت مرزی در دانش آموزان با نقش میانجی سبک های حل مسأله. فصلنامه سلامت روان کودک، 9(2)، 77- 64.
24. ایمانی، مهدی و پورشهبازی، مهرداد. (1395). پیش بینی اختلال شخصیت مرزی براساس ابعاد انعطاف پذیری شناختی: پذیرش و عمل، ارزش ها و گسلش شناختی. مجله پژوهش در سلامت روانشناختی، 10(4)، 9- 1.
25. Bozzatello, P., Blua, C., Brasso, C., Rocca, P., & Bellino, S. (2023). The role of cognitive deficits in borderline personality disorder with early traumas: a mediation analysis. Journal of Clinical Medicine, 12(3), 787.