Analyzing the role of athletes' personal branding in sports marketing: a case study of "Ronaldo, LeBron James, Messi, Neymar, and Roger Federer"
Keywords:
Brand, personal branding, sports marketing, professional athletes, social mediaAbstract
The main objective of this study is to conduct an in-depth study of the concepts of personal branding and its impact on sports marketing. The present study was conducted using qualitative and descriptive analytical research methods. The study samples included 5 internationally renowned athletes who were selected purposefully based on their success in creating a strong personal brand. Data collection tools included: questionnaires, case studies, and social media content analysis. The findings show that successful personal branding in sports is a complex combination of factors such as sports performance, public image, media and commercial activities. Athletes with a strong personal brand have been able to earn significant income from sources outside the field. This shows the importance of branding strategies in increasing the commercial value of athletes. Social media plays an important role in the personal branding of athletes. This has not only helped to increase their popularity, but also increased their value to commercial brands. The public image and personality of the athlete play an important role in the success of personal branding, and the diversity in commercial and charitable activities affects the personal brand. Also, the challenges of personal branding, such as maintaining a balance between professional and personal life, require professional management.
Downloads
References
1) آزادی، ر. و جوانی، و. (1397). تأثیر مسئولیت اجتماعی بر برندسازی ورزشکاران فردی با میانجیگری شهرت برند و دلبستگی (مطالعه موردی: علی دایی). مطالعات مدیریت ورزشی، 10(51)، 247-266.
2) حسینی، س.ع.، رمضانی نژاد، ر.، کشکر، س. و نقوی، م. (1400). بررسی نقش رسانههای جمعی ورزشی بر شکلدهی رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفهای ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی (حرکت)، 13(1)، 183-202.
3) ذاکریان، خبیری، محمد، علیدوست قهفرخی، و ابراهیم. (1400). طراحی و تبیین مدل تصویر برند شخصی ورزشکاران در ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 17(34)، 67-80.
4) سجادی، س.ن.، رجبی، ح.، عابد لطیفی، م. و طریقی، ر. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند تیمهای فوتبال حرفهای مطالعه موردی: باشگاه فوتبال استقلال تهران. مطالعات مدیریت ورزشی، 8(39)، 87-102.
5) شاهحسینی، ا.، سجادی، س.ن. و رجبی، ح. (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر برندسازی شخصی در ورزشکاران رشتههای انفرادی. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 13(26)، 123-140.
6) عموزاده، ز.، نادریان جهرمی، م.، سلطان حسینی، م. و سلیمی، م. (1399). تأثیر بازاریابی در رسانههای اجتماعی بر فرایند برندسازی و رفتار مصرفکننده باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی (حرکت)، 12(2)، 405-422.
7) فرجی، م.، موسوی، س.ج. و امامی، ف. (1403). طراحی مدل مطلوب برندسازی شخصی ورزشکاران حرفهای در اینستاگرام و نقش آن در مهاجرت ورزشی. مطالعات رسانههای نوین، 10(37)، 375-414.
8) فرجی، م، موسوی، س. ج، امامی. ف (1403). تاثیر برندسازی شخصی ورزشکاران حرفهای در اینستاگرام بر مهاجرت ورزشی. مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی. انتشار آنلاین.
9) معرفت. د، فریدفتحی. ا، و فریدفتحی. م. (1403). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی (مطالعه موردی: ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی).12(4). 43- 52.
10) میرموسی.س، معین الدین. م، نایب زاده .ش. (1400).شناسایی و الویت بندی مولفه های مؤثر در برندسازی شخصی حسابداران حرفه ای. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری; ۶ (۱۲) :۲۴۷-۲۷۷
11) Allison, L., Blair, J., Jung, J. H., & Boutin Jr, P. J. (2020). The impact and mediating role of personal brand authenticity on the self-actualization of university graduates entering the workforce. Journal for Advancement of Marketing Education, 28(2), 3-13.
12) Arai, A., Ko, Y. J., & Kaplanidou, K. (2013). Athlete brand image: scale development and model test. European Sport Management Quarterly, 13(4), 383-403.
13) Britannica. (2024). LeBron James. In Encyclopædia Britannica. https://www.britannica.com/biography/LeBron-James
14) Brogan, C. (2015). Personal Brands of Professional and Collegiate Female Athletes (Doctoral dissertation, University of Oregon).
15) Budialim, R., & Goenawan, F. (2024). The Effectiveness of Using Neymar Jr. as a Brand Ambassador for Mister Potato Products on Instagram Social Media. Journal of Content and Engagement. DOI: 10.9744/joce.1.3.201-215.
16) Cortsen, K. (2013). Annika Sörenstam–a hybrid personal sports brand. Sport, Business and Management: An International Journal, 3(1), 37-62.
17) Daci, D., Ratkoviو, M., & Pavloviو, M. (2021). Commercial aspects of personal branding of athletes on social networks. Marketing, 52(2), 118-131.
18) El Mundo. (2021). Lionel Messi contract details. Retrieved from https://www.elmundo.es/
19) Fauzi, H. (2017). Pengaruh celebrity endorser cristiano ronaldo pada iklan televisi produk shampo clear men terhadap brand awareness (Studi kasus pada masyarakat desa seminai kecamatan).
20) Forbes. (2022). Highest Paid Athletes. https://www.forbes.com/athletes/.
21) González-Serrano, M. H., Añó Sanz, V., & González-García, R. J. (2020). Sustainable Sport Entrepreneurship and Innovation: A Bibliometric Analysis of This Emerging Field of Research. Sustainability, 12(12), 5209.
22) Gunawan, C., & Susilo, D. (2021). Impact of Cristiano Ronaldo’s Attractiveness as Brand Ambassador Towards Brand Awareness Shopee. Ekspektra, 5(2), 135-147.
23) Huttunen, H. (2021). Personal Branding of Athletes: Examining the factors influencing the personal brand equity of an athlete on social media.11-47. https://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-202105096577
24) Khedher, M. (2015). A brand for everyone: Guidelines for personal brand managing. Journal of Global Business Issues, 9(1).
25) Labrecque, L. I., Markos, E., & Milne, G. R. (2020). Online personal branding: Processes, challenges, and implications. Journal of Interactive Marketing, 25(1), 37-50.
26) McGarry, K. (2010). Sports in transition: Emerging trends on culture change in the anthropology of sport. Reviews in Anthropology, 39, 151–172.
27) Miller, N. (2023, July 21). Lionel Messi’s millions: The man, the brand and the money. www.nytimes.com
28) Nisar, T., Azhar, S., Naz, H., Shahid, N., Hassnain, M., Asad, F., Jan, M., Wajid, R., & Zafar, A. (2021). Food Choices for Athletes with Respect to nutritional status, fitness stability and effectiveness: A review.
29) Oshiro, K. F., Brison, N., & Bennett, G. (2021). Personal branding project in a sport marketing class. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 28, 100308.
30) Pagis, M., & Ailon, G. (2017). The paradoxes of self-branding: An analysis of consultants’ professional web pages. Work and Occupations, 44(3), 243-267.
31) Park, C. W., MacInnis, D. J., Priester, J., Eisingerich, A. B., & Iacobucci, D. (2010). Brand attachment and brand attitude strength: Conceptual and empirical differentiation of two critical brand equity drivers. Journal of Marketing, 74(6), 1-17.
32) Prada, M. (2011). Video: LeBron James introduced “The LeBrons” animated series.
33) Raswen, R. (2019). Pengaruh Brand Ambassador Blackpink Terhadap Citra Perusahaan Shopee Pada Mahasiswi Di Uin Suska Riau. JOM FISIP, 6.
34) Sassenberg, A. M., Verreynne, M. L., & Johnson Morgan, M. (2012). A sport celebrity brand image: a conceptual model. International Journal of Organizational Behavior, 17(2), 108-12.
35) Trail, G. T., Anderson, D. F., & Fink, J. S. (2005). Consumer satisfaction and identity theory: A model of sport spectator conative loyalty. Sport Marketing Quarterly, 14(2).
36) Wu, Z. (2022). Research on the Reasons for the Formation of Sports Players’ Brand Value: The example of Roger Federer. Highlights in Business Economics and Management, 4, 500-509.
37) Xiaohua, H., & Songling, Y. (2010). Research and Analysis on Operation Mode of a Personal Brand of Chinese Sports Star. Paper presented at the Management and Service Science (MASS), 2010 International Conference on August 24-26, 2010 in Wuhan, China.
38) Yang, Y., & Shi, M. (2011). Rise and fall of stars: Investigating the evolution of star status in professional team sports. International Journal of Research in Marketing, 28(4), 352-366.
