اثربخشی آموزش خرد به شیوه چندرسانه‌ای بر سبک‌های تفکر، روحیه پژوهشگری و سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان پایه ششم

Authors

  • سارا خلف‌خانی کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و کارمند رسمی آموزش و پروش، ناحیه 1 ارومیه، ارومیه، ایران Author

Keywords:

آموزش خرد به شیوه چندرسانه ای, سبکهای تفکر, روحیه پژوهشگری, فناوری و اطلاعات و ارتباطات, دانش آموزان پایه ششم

Abstract

هدف بررسی اثربخشی آموزش خرد به شیوه چندرسانه ای بر سبکهای تفکر، روحیه پژوهشگری و سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان پایه ششم شهر اورمیه بود. طرح پژوهشی، توصیفی – تحلیلی و از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری جامعه آماری دانش آموزان پایه ششم شهر اورمیه در سال تحصیلی 1403-1402 به تعداد 2857 نفر بودند. نمونه آماری، با روش در دسترس، 30 نفر تعیین و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی جایگذاری شدند. داده­ها با  استفاده از پرسشنامه­های، سبکهای تفکر (البرزی و استوار، 2007)، روحیه پژوهشگری (طهماسب زاده شيخلار و همکاران، 1397)، سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات (لائو ویوئن، 2014) و طی روش مداخله ای آموزش خرد به شیوه چندرسانه‌ای (شوقی و همکاران، 1401) (11 جلسه 60 دقیقه‌ای و هر هفته 2 جلسه)، جمع­آوری و با نرم افزار (SPSS V. 28) و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (Multivariate) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خرد به شیوه چندرسانه‌ای بر سبکهای تفکر، روحیه پژوهشگری و سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان پایه ششم شهر اورمیه اثربخشی مثبت و معنادار دارد (P<0.01) و بر سبکهای تفکر 6/57 درصد، روحیه پژوهشگری 1/67 درصد و سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات 6/52 درصد اثربخشی مثبت و معنادار دارد (P<0.01). بنا بر نتایج به دست آمده می توان از روش مداخله ای آموزش خرد به شیوه چندرسانه‌ای برای توسعه و تقویت سبکهای تفکر، روحیه پژوهشگری و سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات در راستای علاقمندسازی پژوهش در دانش آموزان پایه ششم استفاده نمود.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • سارا خلف‌خانی, کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و کارمند رسمی آموزش و پروش، ناحیه 1 ارومیه، ارومیه، ایران

      

References

1. Mason, H., Craven, A., & Fredericks, M. (2022). Psychological stamina and thinking style preferences among first -year university students. Journal of Student Affairs in Africa, 10(1), 109 -123.

2. Tanjung, R. M., Zein, A., & Budianti, Y. (2022). The Influence of Concept Map Learning Strategies and Thinking Styles on Cultural History Islamic Students Madrasah Ibtidaiyah in Private. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 4(1), 141 -151.

3. Khalifaeva, O. A. Kolenkova, N. Y. Tyurina, I. Y. & Fadina, A. G. (2020). The relationship of thinking styles and academic performance of students. Obrazovanie i nauka, Vol.22 (7), p.52 -76.

4. Blegur, J., Rajagukguk, C. P. M., Sjioen, A. E., & Souisa, M. (2023). Innovation of analytical thinking skills instrument for throwing and catching game activities for elementary school students. International Journal of Instruction, 16(1), 723 - 740.

5. Marin, L. M., & Halpern, D. F. (2011). Pedagogy for developing critical thinking in adolescents: Explicit instruction produces greatest gains. Thinking Skills and Creativity, 6(1), 1-13.

6. Abdisa, G., & Getinet, T. (2012). The effect of guided discovery on students’ Physics achievement. Lat Am J Phys Educ. 6(4): 530-537.

7. Ito, K., Ito, Y., & Nishida, S. (2011). Method for cultivating the «inquiry mindset» using the information access-based belief bias parameter. HCII’11 Proceedings of the 14th International Conference on Human-Computer Interaction: Users and Application, 4, 48-57.

8. Seyedmajidi, M., Abbasi, A. J., Jahanian, I., Khafri, S., & Hamzehpour, M. T. (2014). Evaluation of graduate students' satisfaction from thesis supervision in Babol Faculty of Dentistry. Journal of Craniomaxillofacial Research; 1(3-4): 51-57.

9. Oye, N. D. A., Iahad, N., & Ab. Rahim, N. (2012). ICT Literacy among University Academicians: A Case of Nigerian Public University. ARPN Journal of Science and Technology; 2(2): 98-110.

10. Rapanta, C., Botturi, L., & Goodyear, P. (2020). Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigit Sci Educ. 2: 923-945.

11. Jansen In De Wal, J., Van Den Beemt, A., Martens, R. L., & Den Brok, P. J. (2020). The relationship between job demands, job resources and teachers’ professional learning: is it explained by self-determination theory. Studies in Continuing Education; 42(1): 17-39.

12. Walsh, R., & Reams, J. (2015). Studies of Wisdom: A special issue of integral review. Integral Review, 11(2), 1-6.

13. Yang, J. W. (2014). The relationship among college students' psychological capital, learning empowerment, and engagement. Learning and Individual Differences, 49, 17-24.

14. Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on aging, 25(3), 275-324.

15. Arroyo, S. (2017). The formation of aggregate expectations: wisdom of the crowds or media influence? Contemporary Social Science, 14(1), 132-143.

16. Krishnan, R., Geyskens, I., & Steenkamp, J. B. E. (2016). The effectiveness of contractual and trust-based governance in strategic alliances under behavioral and environmental uncertainty. Strategic Management Journal, 37(12), 2521- 2542.

17. Shepherd, D. A., Jeffery S. M., & William, O. (2017). "Is that an opportunity? An attention model of top managers' opportunity beliefs for strategic action." Strategic Management Journal 38, no. 3 (2017): 626-644.

18. شوقی، ب.، رباط میلی، س. و نصرالهی، ب. (1401). اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی و سلامت معنوی دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 18(64): 199-221.

19. کریمی، م. (1401). اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 1(2): 21-29.

20. دانش پایه، م.، درتاج، ف.، شیوندی چلیچه، ک.، دلاور، ع. و اسدزاده دهرائی، ح. (1401). اثربخشی آموزش خردورزی بر هوش معنوی و مولفه های آن در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۱۰(۴).

21. دانش پایه، م.، درتاج، ف.، شیوندی چلیچه، ک.، دلاور، ع. و اسدزاده دهرائی، ح. (1401). بررسی اثربخشی آموزش خردورزی بر یادگیری خودراهبر دانشجویان. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 18(4(66)): 207-222.

22. باباخانلو، ا. و شوقی، ب. (1401). اثربخشی آموزش خرد بر سلامت معنوی دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه پویایی روانشناختی در اختلال های خلقی، 1(2): 13-20.

23. کردنوقابی، ر. و آسوده، م. (1401). تأثیر آموزش خرد بر استرس شغلی معلمان. نظریه و عمل در تربیت معلمان، 8(14): 253-270.

24. آسمانی، م.، شوقی، ب. و رضازاده بهادران، ح. ر. (1399). اثربخشی آموزش خرد بر سرمایه روانشناختی زنان متاهل دارای اختلاف خانوادگی، کنفرانس ملی پژوهش در روانشناسی، ساری، https://civilica.com/doc/1129299.

25. Zahra, G., Handoko, M., Yulianti, D., & Perdana, R. (2023). Making Pocket Books Based on Local Wisdom to Increase Students’ Interest in Learning. Proceedings of the 4th International Conference on Progressive Education 2022 (ICOPE 2022), 544-549.

26. Stenberg, K., & Maaranen, K. (2022). Promoting practical wisdom in teacher education: a qualitative descriptive study, European Journal of Teacher Education, 45(5): 617-633.

27. Rodríguez-Cifuentes, F., Segura-Camacho, A., García-Ael, C., & Topa, G. (2020). The mediating role of psychological capital between motivational orientations and their organizational consequences. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4864.

28. Kim, M., Do Kim, Y., & Lee, H. W. (2020). It is time to consider athletes’ well-being and performance satisfaction: The roles of authentic leadership and psychological capital. Sport Management Review, 23(5): 964-977.

29. Bradshaw, M. M., DeGennaro, R. M., Coyne, B. M., & Williams, S. (2019). Wisdom in Nursing: Assessing the Effectiveness of Teaching Wisdom to Nursing Students. http://3. 138.46.196/bitstream/handle/10755/16965/Bradshaw_96127_PST284_Info.pdf?sequence=2 & is Allowed=y.

30. دلاور، ع. (1380). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.

31. Alborzi, S. & Ostovar, S. (2007). Thinking styles of gifted and non-gifted students in Iran. Psychological Reports, 100: 1076-1082.

32. طهماسب‌زاده شیخلار، د.، محمدزاده، ص. و علیپور، س. (1397). رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۱۸: ۲۰۴-۲۱۳.

33. رستمی نژاد، م. ع.، صفرزایی، م. و شهریاری اصیل، ا. (1395). اعتبار یابی مقیاسی برای خود ارزشیابی سواد فناوری دانش آموزان به عنوان پیش بایست یادگیری. دانشجویان کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بیرجند. يازدهمين کنفرانس يادگيري الکترونيکي ايران. پژوهشکده آموزش باز و از راه دور.

34. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.

Downloads

Published

2024-12-20

How to Cite

اثربخشی آموزش خرد به شیوه چندرسانه‌ای بر سبک‌های تفکر، روحیه پژوهشگری و سواد فناوری و اطلاعات و ارتباطات در دانش آموزان پایه ششم. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(4). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/271

Similar Articles

11-20 of 187

You may also start an advanced similarity search for this article.