بررسی تأثیر نور روز بر کاهش مصرف انرژی در طراحی مدارس اقلیم سرد
Keywords:
نور روز, بهرهوری انرژی, آسایش بصری, ساختمانهای آموزشیAbstract
ساختمانهای آموزشی در اقلیمهای سرد با چالشهای متعددی مواجه هستند که عمدتاً شامل نیاز بالا به انرژی گرمایشی در زمستان، مشکلات مربوط به گرمای بیش از حد در تابستان و مسائل مربوط به آسایش بصری میباشد. در این پژوهش، از روش تحلیلی-توصیفی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای برای بررسی تأثیر طراحی غیرفعال ساختمان در کاهش مصرف انرژی، بهبود کیفیت روشنایی طبیعی و کاهش ناراحتی حرارتی تابستانی استفاده شده است. این تحقیق بر انواع مختلف پیکربندیهای فضایی از جمله راهروهای یکطرفه باز، یکطرفه بسته و دوطرفه تمرکز دارد و تلاش میکند راهکارهایی ارائه دهد که بتواند به بهینهسازی شرایط حرارتی و روشنایی در ساختمانهای آموزشی کمک کند. هدف اصلی این پژوهش تحلیل عواملی است که میتوانند در کاهش مصرف انرژی برای گرمایش و روشنایی، بهبود کارآمدی روشنایی روز و کاهش اثرات گرمای تابستانی نقش مؤثری داشته باشند. نتایج بهدستآمده از بررسی منابع و مطالعات صورتگرفته نشان میدهد که عوامل مختلفی مانند جهتگیری ساختمان، عمق فضاها، نسبت پنجره به دیوار، ویژگیهای شیشهها و طراحی سایهاندازها میتوانند تأثیر زیادی بر بهبود عملکرد انرژی ساختمان داشته باشند. بهویژه، انتخاب پیکربندی راهرو بسته دوطرفه بهعنوان بهترین گزینه برای بهینهسازی شرایط حرارتی و روشنایی پیشنهاد شده است. همچنین، این پژوهش بهطور خاص بر لزوم توجه به طراحی یکپارچه نما و بهینهسازی شرایط نور روز در مدارس تأکید دارد. این کار نه تنها موجب کاهش مصرف انرژی میشود بلکه میتواند به بهبود کیفیت محیطهای یادگیری و افزایش راحتی در فضاهای آموزشی کمک کند.
Downloads
References
1. Zhang, Q., & Zhang, X. (2017), “Optimizing School Building Designs in Cold Climates: Analyzing the Impact of Daylight on Energy Consumption and Student Performance,” Energy and Buildings, 139, pp. 371-384.
2. Veitch, J. A., & Newsham, G. R. (2021), "The Effects of Lighting on School Performance and Wellbeing: A Review of the Evidence," International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), pp. 258-270.
3. Heschong, L. (2003), "Daylight and School Performance: A Review of Literature," Journal of Environmental Psychology, 23(2), pp. 105-120.
4. Edwards, L., & Torcellini, P. A. (2002), "A Literature Review of the Effects of Natural Light on Building Occupants," National Renewable Energy Laboratory, NREL/TP-550-30769.
5. Cohen, M. J., & Coughlin, D. R. (2007), "The Influence of Daylighting on Academic Performance and Learning Outcomes in Schools," Journal of Environmental Psychology, 28(3), pp. 245-254.
6. Veitch, J. A., & Newsham, G. R. (2007), "Lighting Quality and Energy Efficiency: A Comparison of Dynamic and Static Lighting in Offices," Lighting Research and Technology, 39(2), pp. 135-148.
7. Li, D. H. W., & Wong, S. K. (2011), "Performance-based Design of Daylighting Systems for Schools: A Case Study," Energy and Buildings, 43(11), pp. 3054-3063.
8. Theodosiou, T., & Ordoumpozanis, D. (2013), "Energy Performance and Thermal Comfort in School Buildings: A Case Study of a Public School in Greece," Energy and Buildings, 63, pp. 63-70.