آموزش کارآفرینی در سیستم های آموزشی بر عملکرد کارآفرینی در ایران و انگلستان

Authors

  • برسا پردلی دانشجوی کارشناسی مدیریت کسب و کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان Author
  • حسین آریایی نژاد عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان Author
  • حمیدرضا پردلی عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان Author

Keywords:

آموزش کارآفرینی, ، سیستم های آموزشی, عملکرد کارآفرینی

Abstract

چالش اشتغال با موضوع کار و بیکاری یکی از مهمترین مسایل اجتماعی روز در کشور، شهر و روستا به شمار میآید.دلایلی نظیر پایین بودن ظرفیت بازار کار، امکان ایجاد اشتغال برای همه را از بین برده است .سیاست ها و استراتژی های مختلفی در سراسر جهان برای کاهش بیکاری اتخاذ شده است. در میان انتخاب‌شده‌ترین راه‌حل جایگزین برای مشکل بیکاری، کارآفرینی است.  ﺑﺮاي دﺳﺘﯿﺎبی ﺑﻪ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي و کاﻫﺶ ﻣﯿﺰان بیکاری، ﺗﺸﻮﯾﻖ اﻓﺮاد ﺑﻪ کارآفرینی و آﻣﻮزش ﻧﺴﻞ ﺟﺪﯾﺪ کارآﻓﺮﯾﻨﺎن ﺿﺮوري اﺳﺖ، هدف از آموزش کارآفرینی تربیت دانش‌آموزان برای کسب مهارت‌ها، ایده‌ها و توانایی‌های مدیریتی و ظرفیت‌های خوداشتغالی به‌جای استخدام با حقوق است. هدف دیگر کمک به دانش‌آموزان است تا با ایجاد نگرش‌های مثبت نسبت به کارآفرینی، کسب‌وکار را به عنوان یک شغل در نظر بگیرند. در دو دهه گذشته، آموزش نوآوری و کارآفرینی در برخی کشورها نظیر انگلستان و ولز، چین، پاکستان، عمان و ...ترویج شده است .

در مدارس ایران آموزشهای با رویکرد کارآفرینی با توجه به ساختار آموزشی موعود، در وضعیت نامناسبی قرار دارد و ضعفهای موجود در برنامه درسی کارآفرینی موجب گردیده تا ظرفیتهای کارآفرینانه دانش آموزان بالفعل نگردد. در سالیان گذشته آموزش کارآفرینی در مدارس ایران مورد توجه قرار گرفته و تغییراتی در برنامه درسی انجام گرفته است. با این وجود پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که این تغییرات کافی نبوده و نیازمند بازنگری در ابعاد مختلف برنامه درسی کارآفرینی در مدارس ایران می باشد. در انگلستان، آموزش کارآفرینی به عنوان یک اولویت در تمام سطوح آموزشی شناخته شده است. در این کشور، آموزش سازمانی رسمی است چشم انداز ابتکارات در زمینه حمایت از آموزش سازمانی کارآفرینی در بریتانیا بسیار متنوع بوده و توسط مؤسسات یا افراد، معلمان و/یا دانش آموزان تدوین و طراحی می شود. برنامه های مختلف، مسابقات سازمانی برای دانش آموزان، منابع آنلاین و پورتال وب هایی که حاوی اطلاعات مفید در مورد کارآفرینی در مدارس را ارایه می دهند بخشی از این اقدامات و ابتکارات هستند. این مقاله مروری بر اهمیت آموزش کارآفرینی و مقایسه مختصری از روش آموزش آن در ایران و انگلستان و ولز دارد.

References

اﻣﯿﺎ، رضا. دیده خانی،حسین. سعیدی، پرویز.(1401). شناسایی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال شانزدهم، شماره3، پاییز116:1401-93.

محمدرضا طیب نیا، محمدرضا. کریمی، آصف. یزدانی،حمیدرضا. کیهانی، محمد.(1401). واکاوی برنامه درسي کارآفريني در مدارس با مطالعه تطبیقي مدارس9کشور اروپايي، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره15، شماره3،پاییز1401:518-499.

ایمانی، محمدتقی.(1388). آموزش کارآفرینی در دانشگاهها:چهارچوبی برای برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های کارآفرینی، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره اول، پاییز88: 50-27.

طغرایی، محمد تقی. میرواحدی، سید سعید. هاشمی، سمیه. (1398).طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدارس، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 71،سال هجدهم، پاییز 1398: 83-59.

خسروی پور، بهمن. برادران، مسعود. غنیان، منصور (1397)روش های آموزشی تأثیرگذار در کارآفرینی دانشجویان از دیدگاه دانش آموختگان رشته های کشاورزی(مورد مطالعه: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان)، فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی،دانشگاه علوم و منابع طبیعی خوزستان،شماره4،پاییز1397: 73-65

Iqtidar A. Shah, Sohail Amjed & Said Jaboob (2020) The moderating role of entrepreneurship education in shaping entrepreneurial intentions.Journal of Economic Structures volume 9, Article number: 19.

Shahzad Khuram* Hina Ahmed Shahzad Ali 2022 The impact of entrepreneurial education on the propensity of business students to support new ventures: A moderated mediation model ,ORIGINAL RESEARCH article ,Front. Psychol., 22 November 2022 Sec.OrganizationalPsychologyVolume13.

Yubing Zhao Xianzhou Zhao Jingyi Shi Hongpu Du Rob Kim Marjerison& Chuanyu Peng mpact of entrepreneurship education in colleges and universities on entrepreneurial entry and performance 2022 Economic Research-Ekonomska Istraživanja Volume 35, 2022 - Issue 1Pages 6165-6184

Haghighi, N. F., Mahmoudi, M., & Bijani, M. (2018). Barriers to entrepreneurship development in Iran’s higher education: A qualitative case study. Interchange, 49(3), 353-375.

Entrepreneurship education in the United Kingdom. www.schooleducationgateway.eu

Downloads

Published

2024-03-19

How to Cite

آموزش کارآفرینی در سیستم های آموزشی بر عملکرد کارآفرینی در ایران و انگلستان. (2024). Development Engineering Conferences Center Articles Database, 1(1). https://pubs.bcnf.ir/index.php/Articles/article/view/19

Similar Articles

11-20 of 95

You may also start an advanced similarity search for this article.